Overraskende kursændring i Københavns Lufthavn

LUFTFART: Lufthavnen kommer uventet sine kunder, flyselskaberne, i møde. Den fremrykker millioninvesteringer, udskyder lukning af tværbanen og vil bruge millioner på annoncering for indenrigsflyvninger.

Københavns Lufthavn præsenterede i går overraskende ny attitude. Hvor lufthavnen før blev kritiseret af flyselskaber for rutinemæssigt at sige nej til alle forslag om forbedringer, støtter den nu af endnu uforklarlige årsager en række ændringer.

”Der har blandt flyselskaber været bekymring om lukning af tværbanen. Derfor vil vi investere ca. 300 mio. kr. i at forskyde tværbanen,” sagde lufthavnens adm. direktør, Thomas Woldbye, i går til TV2 Business.

Der er kun tale om en forlængelse af tværbanens levetid – når lufthavnen runder 40 mio. passagerer er det slut med tværbanen. Ifølge de nuværende planer.

Lufthavnen vil nu også øge sine årlige investeringer med ca. 20 pct. til 1,3 milliarder kr. De 200 mio. ekstra kr. skal fremskynde byggerier af ny kapacitet.

Også indenrigstrafikken styrkes ved en markedsføringsindsats til 20 mio. kr., der skal få flere til at rejse indenrigs.

SAS har for nylig kritiseret lufthavnens høje priser og krævet milliarder retur via en klage til Trafikstyrelsen.

Kravet er blevet støttet af Danish Air Transports adm. direktør, Jesper Rungholm, der for nylig sagde til standby.dk: ”Det er på tide at se på, hvad Københavns Lufthavn har gang i. Det er også på tide, at politikerne træder i karakter overfor Københavns Lufthavn.”

”SAS betaler 2-3 gange så meget til Københavns Lufthavn, som vi gør i Stockholm og Oslo,” sagde Mariam Skovfoged, SAS pressechef i Danmark, til standby.dk

Senest kritiserede Ryanairs koncernchef, Michael O’Leary, i forgårs på et pressemøde i København lufthavnen for at være den dyreste i Norden.