Jettime, der i forvejen har et større samarbejde med Air Greenland, skal næste år betjene forbindelse to gange om ugen fra København til Kangerlussuaq og derfra videre til Nuuk. PR-foto: Air Greenland.

Grønland: Store aktører styrker kombinationsturisme

Air Greenland og Albatros Travel vil fra marts til oktober næste år med et fly fra Jettime beflyve København-Kangerlussuaq-Nuuk. ”Der er gode forudsætninger for en direkte rute,” lyder det.

Når den internationale landingsbane åbner i Nuuk den 28. november i år, lukker Air Greenland atlantruten mellem Kangerlussuaq til København – for en periode i alt fald. I en pressemeddelelse fra Air Greenland oplyses det, at fra 17. marts 2025 genåbner ruten med to ugentlige Jettime-flyvninger frem til den 16. oktober.

”Ruten forventes at udvikle kombinationsturismen ligesom den vil tilføre morgen- og aftenafgange fra Nuuk til København via Kangerlussuaq og eftermiddagsafgange fra København,” oplyses det.

Air Greenland og Albatros Arctic Circle (danske Albatros Travels grønlandske selskab) har nemlig indgået en aftale om at flyve mellem København og Kangerlussuaq to gange ugen med en Boeing 737-800 fra Jettime. Flyet fortsætter fra Kangerlussuaq til Nuuk og flyver herfra tilbage til Kangerlussuaq og derfra til København.

10.000 turister
Kangerlussuaq er en populær destination med omkring 10.000 turister årligt, der typisk kombinerer et ophold før eller efter deres rejse i Midt- eller Nordgrønland, hedder det i pressemeddelelsen.

Sidste år slog antallet af landbaserede turister og krydstogtgæster i Grønland rekord, oplyste Visit Greenland tidligere i år. Det samlede antal landbaserede udenlandske turister, der flyver til og fra Grønland, steg ni procent fra 2022 til sidste år, hvor tallet blev 64.910. I tillæg blev 2023 med 76.477 krydstogtpassagerer det år, hvor der har været det største antal krydstogtpassagerer nogensinde.

Det har været vigtigt for Air Greenland at afdække efterspørgslen og behovet for beflyvningen af Kangerlussuaq når Nuuk overtaget og bliver det primære trafikknudepunktet for uden- og indenrigsflyvningen, lyder det fra Air Greenland.

Herfra siger Air Greenlands kommercielle direktør, Kasper Thomsen Rungfeldt: ”Da vi planlagde vinterfartplanen fra 28. november i år til marts 2025, var vi klar over at der i sommerfartplan 2025 ville være behov for øget regularitet med Dash-8 fly både i forbindelse atlantruten og Kangerlussuaq. Vi indledte en dialog med Albatros Arctic Circle og Qeqqata Kommunens erhvervsudviklingsselskab, Arctic Circle Business, om dette.”

Gode forudsætninger for en direkte rute
”Vi vurderer at der er gode forudsætninger for en direkte rute mellem Kangerlussuaq og København, da vi også kan benytte Jettime-flyet i forlængelse af ruten,” siger Kasper Thomsen Rungfeldt og tilføjer:

”Vi laver en morgen og aftenafgang ud af Nuuk til København via Kangerlussuaq og eftermiddagsafgange ud af København via Kangerlussuaq til Nuuk. Det styrker vores udbud af afgange og vi står stærkere i en konkurrencesituation.”

Air Greenlands kommercielle direktør roser Albatros Arctic Circle for at tage medejerskab for oprettelsen af ruten mellem købenavn og Kangerlussuaq.

”Aftalen var ikke kommet i stand, havde det ikke været for Albatros’ beslutsomhed og tro på deres produkt. De bidrager økonomisk til ruten, et meget vigtigt incitament for at ruten kunne oprettes og at den kan blive en succes,” siger Kasper Thomsen Rungfeldt.

Sikrer arbejdspladser
Grønland er en af Albatros Travels største destinationer og turistvirksomheden Albatros Arctic Circle har arbejdet på også at udvikle Kangerlussuaq som turistdestination de seneste tyve år og er i dag er den en af bygdens største arbejdsgivere med omkring 100 medarbejdere.

Udover at tilbyde udflugter til indlandsisen og ture i Kangerlussuaqs smukke omgivelser, servicerer virksomheden krydstogtsselskaber i udskiftning af deres besætninger og gæster, og driver overnatningsstederne Old Camp, Polar Lodge og Hotel Kangerlussuaq samt Restaurant Roklubben og Restaurant MuskOx, står der i pressemeddelelsen.

Direktør i Albatros Arctic Circle, Jørgen Larsen, er lettet over at Kangerlussuaq får en direkte flyforbindelse til og fra København. Han siger i pressemeddelelsen:

”Kangerlussuaq er et vigtigt sted for alle som arbejder og lever her. Med aftalen sikre vi vores medarbejdere fortsat arbejde og at livet i bygden forsat kan bevares og udvikle sig. Kangerlussuaq er Grønlands næststørste turistdestination. Kangerlussuaq er god for kombinationsturismen for rejsebureauagenter sælger også rejser til for eksempel Ilulissat og Sisimiut.”

Sådan flyves den kommende forbindelse
Fra 17. marts næsten år letter Jettime klokken 16.30 fra København for at lande i Kangerlussuaq klokken 18.20 lokal tid. Efter et stop på 40 minutter fortsætter flyet til Nuuk klokken 19 og lander klokken 19.45. Næste morgen tirsdag letter flyet fra Nuuk mod Kangerlussuaq klokken 07.45, og efter et stop flyver det videre klokken 09.10 til København, hvor det lander klokken 16.40 lokal dansk tid.

Hver torsdag gentages samme flyveprogram, står der i pressemeddelelsen. Dog med den forskel, at efter overnatningen i Nuuk, vil der være afgang til Kangerlussuaq klokken 19.30 og efter et stop flyver Jettime videre til København klokken 20.55, hvor det lander tidligt lørdag morgen klokken 04.25 lokal dansk tid.

 

Relaterede artikler:

Grønlandsk turisme fik det bedste år nogensinde

Jettime: Sommerprogram med høj charterproduktion

Forsvaret indgår midlertidig aftale om grønlandsk lufthavn