Populært tysk tog udfases

1280px-ICE_TD_in_Copenhagen_20090503-DSCF2037TOGTRAFIK: De tyske togsæt, som kører mellem København og Hamburg og videre til Berlin, forsvinder helt fra december i år. De passer ikke ind i tyskernes egne materielplaner.

Af Jørn Henrik Jørgensen

På et tidspunkt, hvor DSBs rullende materiel er under stærkt pres og medfører daglige aflysninger af især pendlertog på Sydbanen, kan Deutsche Bahn (DB) så føje endnu et problem til de mange: DB vil udfase de yderst populære og komfortable dieseltog (IC-TD/205) der kører i fast daglig rute mellem København og Hamburg/Berlin, og som også benyttes af pendlere på ruten mellem Nykøbing F. og København.

Det er DBs magasin BAHN-EXTRA, som bringer meddelelsen i sin februar-udgave.

Der er i øjeblikket indsat seks togsæt af modellen på strækningen. Fra juni udfases de to togsæt og resten forsvinder helt ved køreplanskift i december i år, oplyser DB.

Tidligere har DB udfaset det tilsvarende materiel på strækningen Aarhus-Hamburg (Nordpilen). Det skete i december 2015, hvor togsættene blev erstattet af DSBs egne IC3.

Som årsag til udfasningen henviser DB til, at den pågældende togmodel, som bestod af i alt 19 togsæt, står foran en kostbar hovedrenovering, som ikke har mening i en driftsplan, hvor DB overvejende benytter el-materiel på sine IC strækninger. Og i øvrigt har DSB tilkendegivet, at de i forbindelse med elektrificering af danske banestrækninger kan overføre dieseldrevne IC3 tog (som i Tyskland betegnes som “gumminæser” på grund af togets karakteristiske front) til de pågældende strækninger, oplyser DB i magasinet.

De tyske IC-TD togsæt har været i drift på danske skinner siden december 2007.