Generelt øges risikoen i takt med selskabets størrelse. Det hænger sammen med, at luftens giganter som British Airways, Lufthansa og Air France KLM har mange transferpassagerer, der skal skifte fly, inden de når frem til den endelige destination. Det øger risikoen for, at bagagens strander undervejs. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten i dag.
Rejser man med British Airways, er risikoen for en forsinket kuffert syv gange større end ved at flyve med Turkish Airlines.
Der er dog undtagelser. Det britiske BMI ligger således på en andenplads over europæiske selskaber med den største andel af forsinkede kufferter. Det portugisiske selskab TAP og Luxair fra Luxembourg skiller sig også ud i den dårlige ende.
SAS ligger midt i feltet på den rangliste, som den europæiske luftfartsorganisation AEA udarbejder hvert kvartal.
Ifølge den internationale organisationen IATA bliver to tredjedel af al bagage forsinket eller forsvinder i forbindelse med skifte fra et fly til et andet. 15 pct. af al fejlbehandlet bagage forlader aldrig den oprindelige lufthavn.
Problemet med forsinket bagage er stigende. Det skyldes blandt andet, at væsentligt flere tjekker bagagen ind end tidligere, så de ikke kommer i konflikt med reglerne om væske, der kun tillader flasker, tuber og beholdere med et maksimalt indhold på 10 ml.