Fra Qatar Airways-sammenkomsten på restaurant Dada på Skt. Petri-hotellet i København torsdag. Fra venstre Jens Frederiksen, chef for service delivery hos erhvervsrejsebureauet American Express Global Business Travel, produktionschef Niels Johansen fra Nyhavn Rejser, Qatar Airways’ landechef, Pia Lind, samt kolleger fra Kilroy Travel, Maria Jensen og chef for onlinesalg, Pernille Vaupel. Foto: Henrik Baumgarten.

Qatar Airways takkede rejsebranchen

”Vi er 28 procent over salgstallene fra sidste år,” sagde flyselskabets landechef ved sammenkomst for danske rejsebureauer. Selskabet er på vej til at have 142 ugentlige fly til Norden.

Rejsebureauerne booker hovedparten af sæderne hos Qatar Airways – derfor indbyder Oneworld-medlemmet en gang om året sine bedste samarbejdspartnere blandt agenterne til en uformel sammenkomst.

Det skete i aftes på den nyåbnede, arabisk-inspirerede Dada-restaurant på Hotel Skt. Petri i København. Der var plads til 100 deltagere.

Og i sin velkomst sagde landechef for Qatar Airways i Danmark, Pia Lind, at pladserne til aftenens sammenkomst var blevet ”udsolgt” på få dage – og at man havde haft interesserede på venteliste. ”Vi skylder jer en stor tak for vores høje markedsandel i København,” sagde Pia Lind til rejsebureauagenterne.

Pia Lind gennemgik også status for Qatar Airways i Norden, der er på vej til at komme op på 142 ugentlige flyvninger. Selskabet betjener København, Stockholm, Gøteborg, Oslo og Helsinki. Der er i øjeblikket ingen planer om at åbne på Billund Lufthavn, sagde hun til STANDBY.dk

Største nordiske destination er foreløbig København med 18 ugentlige fly, primært fløjet med Boeing 777-300ER med mellem 354 og 412 sæder, alt efter konfiguration. På de fire travleste dage om ugen i Københavns Lufthavn har flyselskabet således over 1.000 sæder.

Priskontrol
Flere rejsebureauagenter sagde til STANDBY.dk, at Qatar Airways er meget skarpe med sine priser ud af Københavns Lufthavn. ”Når vi søger, er priserne fra Qatar Airways næsten altid et par hundrede kroner lavere end for eksempel Emirates og Turkish Airlines,” sagde en af agenterne.

Det bekræftede Pia Lind: ”Vi måler hele tiden priserne for at være så konkurrencedygtige som mulig.”

Pia Lind opfordrede også rejsebureauerne til at sætte fokus på at sælge Doha, Qatars hovedstad, som en spændende destination til for eksempel en forlænget weekend.

”Nu har så mange været i Dubai, nu må turen være kommet til Doha,” sagde Pia Lind og fortalte om nogle af attraktionerne i og omkring Doha, fra fornemme hoteller til billige penge, udflugter i ørkenen, museer, shopping og meget andet.

Men det er også muligt med et stop over i Doha, når passagererne mellemlander på vej ud i verden til Qatar Airways over 160 destinationer; der kommer mindst ti nye til hvert år. For danske passagerer er Bali, Thailand og Singapore blandt de mest efterspurgte rejsemål med Qatar Airways.

Relaterede artikler:

Qatar Airways stormer frem i Københavns Lufthavn

Qatar Airways har øget fokus på Norden

Singapore Airlines øger på Københavns Lufthavn