Rejsebranchen melder hus forbi

Det vil altid være billigere at rejse med børnene og tage dem fri fra skole uden for selve ferien, og det bliver groft misbrugt. Udbud og efterspørgsel dikterer.

Hvert år omkring skolernes vinterferie dukker spørgsmålet op om højere priser på rejser i forhold til ugen før og ugen efter. Sådan har det været i mange år, men et aktuelt eksempel fra Hvide Sande, hvor en skoleleder har valgt på tredje år at tage sine børn med til udlandet på ferie i uge 6, og derefter holde ferie med børnene hjemme i selve den skolefrie uge, er særlig grelt.

”Der er langt bedre plads ved de populære feriesteder (sol eller sne) i ugen før, og det er langt billigere”, lød udsagnet i går. Det blev senere fulgt op af en skoledirektør, som sagde, at flere og flere bruger at forlænge ferien med en uge før eller efter den officielle (uge 7) for at undgå højsæsonpriser.

Flere skoler må i perioder køre med halvdelen af eleverne i visse klasser, fordi resten er på rejse med forældrene.

Samtidig bliver perioderne længere og længere. Før i tiden drejede det sig om en uge på Mallorca. Nu drager man længere væk. Tre uger til Thailand bliver mere og mere almindeligt. Også her går man efter de billigere perioder, nemlig i januar.

Hvis en skoleelev er i Thailand i tre uger og får en uge fri i februar, er en måned væk i undervisningsforløbet. ”Det kan vi ikke leve med og samtidig bevare undervisningspligten”, sagde en skoledirektør i TV i går.

Et juletræ er dyrest i december
Rejsebranchen melder hus forbi, selv om enkelte i går foreslog, at så måtte branchen være med til at regulere. Det kommer ikke til at ske. Som i alle andre brancher er det udbud og efterspørgsel. Et juletræ er også dyrest i december.

Til gengæld kan hjælpen komme andre steder fra. I Nordtyskland er der ikke vinterferie i skolerne på samme tid som i Danmark. Det vil sige, at lavpriserne ud af Hamborg fortsat findes, mens det er højsæson fra Billund.

Den svenske ’Sportlov’ følger heller ikke den danske skoleferie. Det er også sjældent, at efterårsferie i oktober er på samme tid i Sverige som i Danmark.

Typisk indarbejdes varierede priser i en årskontrakt, men det danske charterbureau betaler ikke mere på hotellerne, fordi der er skoleferie i Danmark. Det indregnes bare i kalkulerne og giver mulighed for at lave billigere tilbud, når der er mindre efterspørgsel.

Den danske sommerferie i skolerne er lang, normalt mindst seks uger, og den er der lovgivet om. En overgang troede man, at den kunne spredes over en længere periode, men erfaringerne viser, at danskerne helst vil have ferie på samme tid.

I modsætning til Tyskland, hvor mindst to måneder tages i brug, og det store land splittes op i distrikter med hver sin periode. Det kommer dansk sommerhusudlejning til gode. I modsat fald kunne de slet ikke dække efterspørgslen – og så ville priserne naturligvis stige.

Sådan er det bare. Og det må blive Undervisningsministeriet og de lokale skolebestyrelser, der løser problemet. Ikke rejsebranchen.

x

Læs Også

Sådan kan man også beskrive et kælderværelse

”En værelsestype med nedsænket udeplads, hvor udearealerne kan virke mørke,” blev en ubehagelig overraskelser for familie med TUI på Rhodos.

Open Skies har åbnet en ladeport til problemer for flyselskaberne

Når man har levet det meste af sit liv i monopoltiden, skal ingen få mig til at ønske den tilbage. Men nu er gryden ved at koge over. Hvis vi ikke kan administrere frihed, kan den være forbi, før vi aner.

Vild med dans om bord på ”Queen Mary 2”

De gamle britiske traditioner lever i bedste velgående, når verdens største oceanliner i morgen, tirsdag, ankrer op foran Kronborg. Der er blandt andet professionelle dansere om bord, som skal tage sig af enlige damer i Grand Ballroom.

Sommer i Danmark 2020

Erhvervslivet bøjer sig for krav fra HK om siesta landet over. Kokke og tjenere har accepteret, at restaurant- og hotelkøkkener i denne sommer har åbent til midnat. Lars Larsen har indrettet campingplads på golfbanen i Himmerland. Flere landmænd går over til vinavl.

Undskyld, hvad var navnet?

Hvad hedder mit flyselskab, hvorfor skifter mit hotel navn, og hvor kører min hybrid af en togbus egentlig hen? Spørgsmålene er mange i denne sommer, og det går næppe i længden.

Hvornår er det flyselskabets skyld?

Ryanair er værst, men andre følger godt med, og det er uværdigt, hvis passagerer efterlades på ubestemt tid i en lufthavn i vores moderne verden, uanset hvad grunden måtte være.