Rejsebranchen melder hus forbi

Det vil altid være billigere at rejse med børnene og tage dem fri fra skole uden for selve ferien, og det bliver groft misbrugt. Udbud og efterspørgsel dikterer.

Hvert år omkring skolernes vinterferie dukker spørgsmålet op om højere priser på rejser i forhold til ugen før og ugen efter. Sådan har det været i mange år, men et aktuelt eksempel fra Hvide Sande, hvor en skoleleder har valgt på tredje år at tage sine børn med til udlandet på ferie i uge 6, og derefter holde ferie med børnene hjemme i selve den skolefrie uge, er særlig grelt.

”Der er langt bedre plads ved de populære feriesteder (sol eller sne) i ugen før, og det er langt billigere”, lød udsagnet i går. Det blev senere fulgt op af en skoledirektør, som sagde, at flere og flere bruger at forlænge ferien med en uge før eller efter den officielle (uge 7) for at undgå højsæsonpriser.

Flere skoler må i perioder køre med halvdelen af eleverne i visse klasser, fordi resten er på rejse med forældrene.

Samtidig bliver perioderne længere og længere. Før i tiden drejede det sig om en uge på Mallorca. Nu drager man længere væk. Tre uger til Thailand bliver mere og mere almindeligt. Også her går man efter de billigere perioder, nemlig i januar.

Hvis en skoleelev er i Thailand i tre uger og får en uge fri i februar, er en måned væk i undervisningsforløbet. ”Det kan vi ikke leve med og samtidig bevare undervisningspligten”, sagde en skoledirektør i TV i går.

Et juletræ er dyrest i december
Rejsebranchen melder hus forbi, selv om enkelte i går foreslog, at så måtte branchen være med til at regulere. Det kommer ikke til at ske. Som i alle andre brancher er det udbud og efterspørgsel. Et juletræ er også dyrest i december.

Til gengæld kan hjælpen komme andre steder fra. I Nordtyskland er der ikke vinterferie i skolerne på samme tid som i Danmark. Det vil sige, at lavpriserne ud af Hamborg fortsat findes, mens det er højsæson fra Billund.

Den svenske ’Sportlov’ følger heller ikke den danske skoleferie. Det er også sjældent, at efterårsferie i oktober er på samme tid i Sverige som i Danmark.

Typisk indarbejdes varierede priser i en årskontrakt, men det danske charterbureau betaler ikke mere på hotellerne, fordi der er skoleferie i Danmark. Det indregnes bare i kalkulerne og giver mulighed for at lave billigere tilbud, når der er mindre efterspørgsel.

Den danske sommerferie i skolerne er lang, normalt mindst seks uger, og den er der lovgivet om. En overgang troede man, at den kunne spredes over en længere periode, men erfaringerne viser, at danskerne helst vil have ferie på samme tid.

I modsætning til Tyskland, hvor mindst to måneder tages i brug, og det store land splittes op i distrikter med hver sin periode. Det kommer dansk sommerhusudlejning til gode. I modsat fald kunne de slet ikke dække efterspørgslen – og så ville priserne naturligvis stige.

Sådan er det bare. Og det må blive Undervisningsministeriet og de lokale skolebestyrelser, der løser problemet. Ikke rejsebranchen.

x

Læs Også

Hygge-VM med masser af roser til danske arrangører

Når sport og turisme går op i en højere enhed er det en ideel kombination, og den euforiske stemning med 16 dage i København og Herning, blev ombølget af en succes, som andre kan lære noget af.

Hvorfor skal flyselskaberne være en kampplads?

Kineserne på øen Taiwan elsker kun få familiemedlemmer med rødder tilbage til Fastlandskina. Og der er fortsat et spændingsfelt, selv om det er blevet bedre, men hvorfor skal flyselskaberne nu drages med ind i konflikten?

Europa-Parlamentet i dobbeltrolle

Trætheden breder sig flere steder for den voksende turiststrøm, og nu starter Europa-Parlamentet en konkurrence om, hvilken europæisk hovedstad, der lancerer den bedst tilpassede turistme i 2018.

Når det gungrer i Aarhus

Det er dejligt med lidt optimisme i dansk turisme, men der findes også rigtigt mange statistikker og ranglister, som man ikke skal tage alvorligt, for så kan man let blive skuffet.

Følg dog med i flypriserne Karl-Georg

Hvis man bare følger med i de aktuelle lavpriser med fly, vil man også vide, hvornår prisen er urealistisk lav, skriver Forbrugerklagenævnet. Det er lige præcis, hvad man ikke gør. Den sunde fornuft har for længst forladt branchen.

Man skulle eje en togbus

Jeg ved ikke, hvem der har opfundet den skræmmende betegnelse og det sammensatte ord, som selv stavekontrollen afviser. Banedanmark aflyser nu igen den ægte togtrafik på Kystbanen fra Helsingør til København til fordel for en bus.