”Rejsende skal være sikre på, at de hos rejsebureauet køber en oplevelse, der ikke sker på bekostning af lokalbefolkning, dyrelivet eller miljøet,” lyder det blandt andet fra DRF’s administrerende direktør, Lars Thykier, i denne nytårskommentar. Foto: Michael Stub.

Rejsebureauerne lever af at sælge tryghed og ekspertise

NYTÅRSKOMMENTAR: ”Rejsebureauerne er nødt til at sortere i samarbejdspartnerne og stille krav til dem,” skriver Lars Thykier, administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

Af Lars Thykier, administrerende direktør, Danmarks Rejsebureau Forening

2010’erne har været præget af globalisering, udvikling af nye destinationer og øget digitalisering af rejsebranchen. Og særligt de seneste år har miljø- og bæredygtighedsdagsordenen fyldt meget.

Rejsebranchen har været god til at forny sig, god til at udvikle nye, spændende produkter og ikke mindst god til at komme sikkert gennem kriser af den ene eller den anden slags.

Nu står vi på tærsklen til et nyt årti, og det er et godt tidspunkt at træde et skridt tilbage og overveje, hvad der kommer til at definere erhvervet i de kommende år. For branchen står aldrig stille.

Rejsebureauerne lever i dag af at sælge tryghed og ekspertise, når danskerne søger oplevelser. Det er vi virkelig gode til, og efterspørgslen på vores ydelser er stor, også i de yngre generationer. Det er på trods af, at danskerne er blevet mere erfarne rejsende, og mulighederne for selv at sammensætte rejser er blevet flere og flere.

Skal vi blive ved med at tilbyde en merværdi, mener vi i Danmarks Rejsebureau Forening, at 2020’erne bliver årtiet, hvor bæredygtighed og ansvarlighed skal integreres i erhvervets produkt.

Rejsende skal være sikre på, at de hos rejsebureauet også køber sig til en oplevelse, der ikke sker på bekostning af hverken lokalbefolkning, dyrelivet eller miljøet. Dér kan bureauernes erfaring og relation til destinationerne bidrage med en indsigt, som danskerne vil have svært ved at søge sig frem til online.

Stærke strømninger blandt rejsende i forhold til dyrevelfærd
Men det sker ikke af sig selv. Rejsebureauerne er nødt til at sortere i samarbejdspartnerne og stille krav til dem. Og de skal gøre det, inden virksomhederne møder selvsamme krav fra deres kunder. Vi ser allerede nu stærke strømninger blandt rejsende i forhold til især dyrevelfærd.

I det nye årti vil disse strømninger uden tvivl blive stærkere og stærkere, også når det gælder lokale befolkningers ve og vel samt natur og miljø.

Virkeligheden er dog også, at pris stadig er et afgørende parameter. Og mange lader stadig pengepungen vægte tungere end ansvarligheden, når de vælger ferier. Derfor skal bureauerne – som de altid har gjort – mestre balancen mellem at udbyde et produkt, der er konkurrencedygtigt på pris og af høj kvalitet, samtidig med at de imødekommer kundernes ønsker og behov, der konstant er i udvikling.

Vi må ikke lukke øjnene for turismens miljøbelastning
2010’erne har været et årti med erkendelse. Mange danskere har indset, at de bruger ressourcer i et tempo, hvor kloden ikke kan følge med.

I Danmarks Rejsebureauer Forening er vi sikre på, at 2020’erne bliver et årti, hvor danskerne i højere grad vil handle på denne erkendelse, og det skal rejsebureauerne være klar til at imødekomme.

Vi kan ikke stoppe med at rejse – og det skal vi heller ikke, men vi må ikke lukke øjnene for turismens miljøbelastning. Derfor skal vi i 2020’erne sikre, at de danske rejsebureauer er en del af løsningen på miljøproblemet og ikke en del af problemet, samtidig med at vi åbner de rejsendes øjne for nye dele af verdenen og giver dem oplevelser, de aldrig glemmer.”

Denne nytårskommentar er den anden af fem på STANDBY.dk i jule- og nytårsperioden. Den første var fra administrerende direktør i Dansk Erhverv, Brian Mikkelsen.

Relaterede artikler:

2020’erne kan blive bæredygtighedens årti

DRF-jurist udgiver ny bog om ”Juraen på rejsen”

DRF: Det personlige rejsemøde en trend