FDM travel åbner i denne tid to nye rejsebureauer, her er rejsespecialist Kenneth Højgård Klausen i butikken i Vejle. Foto: FDM travel.

DRF: Det personlige rejsemøde en trend

Et personligt møde med rejsebureauet vinder frem, fortæller Danmarks Rejsebureau Forening i forbindelse med en analyse om danskernes måde at planlægge ferie.

Der er efterhånden mange måder at hente inspiration, når storbyferien, badeferien eller kør selv-ferien skal skrues sammen.

En ny rejseanalyse – ’Sådan Rejser Danskerne 2019 – fra Epinion viser, at de, der planlægger en rejse, oftest henter inspiration fra familie og venner. Men på de næste pladser over de største inspirationskilder kommer de klassiske rejsebureauer og turistorganisationer.

At rejsebureauerne står højt på listen over de primære inspirationskilder viser, at danskerne fortsat vægter rejsebureauernes personlige service og faglighed højt, vurderer Danmarks Rejsebureau Forening (DRF).

”Det klassiske rejsebureau – både on- og offline – har sin berettigelse i sin faglighed og erfaring, og de rejsende ved, at der følger rådgivning med flybilletterne, når de bestiller gennem disse formidlere. Overordnet set har danske rejsebureauer i de senere år klaret sig virkelig godt, og de er fulgt med forbrugernes behov. Således er rejsebranchen i dag kendt for smidige bookinger, gode nicheprægede produkter, man ikke bare selv kan stykke sammen og en høj grad af tilgængelighed, hvis der skulle opstå spørgsmål,” siger Lars Thykier, administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

”Desuden er gammeldags og mere analoge dyder som det personlige rejsemøde også ved at være en trend, og det nyder rejsebureauerne godt af. Og så må man heller ikke glemme, at flere og flere har fundet ud af, at man faktisk er virkelig godt beskyttet af lovgivningen ved at lade et rejsebureau ordne rejsen og ikke lege rejsebureau selv.”

Inspiration fra sociale medier
Danskerne har de senere år også taget sociale medier til sig, når den næste ferie skal arrangeres. Sociale medier som Facebook og Instagram stiger i popularitet blandt rejsefolket, hvor de såkaldte ’influenter’ på Instagram beretter om alskens vidunderlige rejsemål. Effekten af influenter er dog stadig ret lille, lyder det fra DRF.

Selv om medlemmerne i DRF er positive over for at samarbejde med influenter, bruger de dem ikke ret meget. Én af forklaringerne er, at rejsebureauerne har svært ved at gennemskue, hvad de får ud af investeringen.

”Influenter kan vække en indledende interesse, men Epinions analyse viser, at danskerne stadig har brug for mere information, inden de pakker kufferten og bestiller rejsen. Skal samarbejdet mellem bureauer og influenter fungere, skal virksomhederne have et klart billede af, hvilken målgruppe de kan nå via influentens kanaler, og her oplever rejsebranchen stadig, at markedet for influenter er for umodent. Her er alt for ofte fokus på kvantitet frem for kvalitet,” siger Lars Thykier.

Mens anbefalinger fra familier og venner og inspiration fra rejsebureauer ligger højst på listen over danskernes primære kilder til inspiration, følger guidebøger og rejseportaler – som eksempelvis Expedia – lige efter ligesom prissamlingstjenesten Momondo.

 

Relaterede artikler:

Danmarks Rejsebureau Forening skal have ny formand

Tre nye i bestyrelsen hos rejsebureauforening

Fint besøg til DRF’s årsmøde og generalforsamling