Danske rejsebureauer klager over, at SAS ikke tilbagebetaler penge for annullerede flyvninger. Arkivpressefoto: Naviair, Jan Eliassen.

Rejsebureauforening forudser politianmeldelse mod SAS

SAS har siden marts forsømt at tilbagebetale de beløb, flyselskabets kunder blandt danske rejsebureauer har krav på. Danmarks Rejsebureau Forening kalder SAS’ ageren “uacceptabel.”

SAS håndtering af de manglende tilbagebetalinger for annullerede flyrejser er ifølge Danmarks Rejsebureau Forening ”i direkte strid med almindelige aftaleregler og en alvorlig krænkelse af EU’s forordninger.” Det skriver DRF i en pressemeddelelse.

Trafikstyrelsen har ifølge DRF mistet tålmodigheden og vil ikke længere acceptere, at flyselskaberne overhører de påbud, der udstikkes.

Danmarks Rejsebureau Forening kalder SAS’ handlinger ”helt uacceptable” og skriver i pressemeddelelsen: ”SAS og andre flyselskaber læner sig op ad en politianmeldelse fra Trafikstyrelsen, hvis ikke de betaler tilbage til de kunder, der har krav på det.

SAS har modtaget støtte i milliardklassen i forbindelse med Covid-19, og derfor er der ingen fornuftig forklaring på, hvorfor SAS’ kunder ikke for længst er kompenserede,” hedder det.

Til STANDBY.dk siger DRF’s administrerende direktør, Lars Thykier:

”DRF ved ikke, hvor meget SAS skylder rejsebureauerne, men det er mange millioner. Det er skræmmende, at ligegyldigt, hvem jeg taler med, så har de ikke fået pengene fra SAS. Det er 700.000 kroner det ene sted, et par millioner det andet sted.”

Hvis ikke SAS begynder at betale deres kunder, herunder rejsebureauerne, de penge tilbage, de skylder, forudser Lars Thykier, at der meget snart indledes sager ved domstolene mod SAS.

Jeg køber ikke SAS’ undskyldning
I pressemeddelelsen fra DRF siger Lars Thykier endvidere:

”DRF har fuld forståelse for, at SAS ikke kunne følge med i krisens første måneder og måtte appellere til sine kunders tålmodighed. Men nu er der altså gået et halvt år, og det er for længe. SAS skal i gang med at betale deres kunder tilbage med det samme.”

DRF fortsætter: ”Det er ikke kun forbrugerne, der ikke har fået deres tilgodehavender. Også rejsebureauer, der har købt flybilletter gennem SAS, står nu på sjette måned uden den tilbagebetaling, de har krav på. Mange rejsebureauer har for længst kompenseret deres kunder. For nogle rejsebureauer drejer det sig om flere millioner, de har lagt ud i den tro, at SAS refunderede så hurtigt som muligt.”

”Det er fuldstændig uacceptabelt at rejsebureauerne, der for manges vedkommende er relativt små virksomheder uden et stort kapitalberedskab, skal lægge ud for et stort, statsligt selskab, der oven i købet har modtaget statsstøtte,” siger Lars Thykier og tilføjer:

”Jeg køber ikke SAS’ undskyldning om, at de ikke har tid til at foretage tilbagebetalingerne. Den undskyldning accepterede vi uden vrøvl for et halvt år siden, og vi opfordrede vores medlemmer til at afvente situationen før de begyndte tilbagebetalinger. Men nu går den ikke længere.”

Lars Thykier siger, at ”Uden at blive alt for teknisk, så drejer det sig i al sin enkelthed blot om, at SAS skal trykke på den knap i deres reservationssystemer som kan foretage automatiske udbetalinger. Så kan rejsebureauerne let hente deres tilgodehavender uden at lægge beslag på SAS’ personale, og rejsebureauernes gæster kan få deres penge.”

SAS: “Vi forstår frustrationen”
Sidste uge skrev STANDBY.dk om, at Norwegian var begyndt at tilbagebetale rejsebureauerne for annullerede flyrejser, mens det endnu ikke var tilfældet for SAS.

STANDBY.dk har til denne artikel bedt SAS om en kommentar til kritikken fra Danmarks Rejsebureau Forening.

Men i en kommentar fra SAS, om Norwegian nu tilbagebetaler, mens SAS ikke gør det, skrev fungerende pressechef for SAS i Danmark, Sille Beck-Hansen, sidste uge til STANDBY.dk:

”Vi forstår frustrationen hos rejsebureauerne og vores kunder, når det gælder refunderinger. Det er en meget beklagelig situation, og vi gør i SAS hvad vi kan for at håndtere den enorme mængde af sager coronakrisen har skabt.

Tilbagebetaling af billetter sker løbende, og i løbet af september har vi øget refusionstakten ved at udvikle en teknisk løsning, der automatisk kan håndtere en stor del af de ansøgninger, der modtages via BSP-Link,” lød det fra SAS’ pressechef i Danmark.

Relaterede artikler:

Norwegian genoptager refundering til rejsebureauer

Coronakrisen kvæler endnu et dansk rejsebureau

Rejsebureauforening anklager regering for løftebrud