En robot på arbejde. (Foto: Landal GreenParks | PR)

Robotter betjener gæster i tre danske ferieparker

Fem robotter har fået fast arbejde hos Landal GreenParks, hvor de både aflaster personalet i flere af kædens parker, men også medvirker til at skabe en anderledes oplevelse for gæsterne.

De besøgende i tre ud af de i alt syv ferieparker, som Landal GreenParks har i Danmark, er i løbet af sommeren blevet mødt af et syn, der på sin vis minder om en scene fra en Star Wars-film, når de skal indtage et måltid i brasseriet.

I kædens tre største ferieparker herhjemme – Landal Seawest, Landal Søhøjlandet samt Landal Rønbjerg – er to robotter nemlig blevet en del af den daglige drift i restauranterne. De har fået navnene Bellabot og Hollabot, har et display med store øjne og er udstyret med katteører.

Selve robottens krop består af hylder, hvor der kan opbevares fyldte tallerkener og service. På den måde aflaster de tjenerne, da de ansatte slipper for at bære det hele selv, ligesom personalet også spares for mange skridt frem og tilbage mellem køkkenet og restaurantbordene.

Hjælper på flere områder
Årsagen til, at Landal GreenParks, der er er ejet af den hollandske kapitalfond Roompot, har taget den futuristiske løsning i brug er, at parkerne har haft svært ved at finde tilstrækkeligt med personale til brasserierne i højsæsonen.

Jobbet som tjener er derudover et hårdt fysisk arbejde med mange samt tunge løft, og medarbejderne går langt på en gennemsnitlig vagt. At de nye mekaniske kolleger har overtaget en del af slæbet, betyder ligeledes, at de ansatte i højere grad kan koncentrere sig om at servicere gæsterne.

”Robotterne skal ikke ses som direkte erstatning for vores dygtige personale i brasserierne, men de er til stor hjælp i de travle perioder, hvor vi gerne vil have tid til at give en personlig og nærværende betjening. Her hjælper robotterne med det hårde arbejde, så vi har mere tid til gæsterne,” udtaler driftsleder Carsten Jellesen fra Landal GreenParks.

Tager selfies med robotterne
Indtil videre har Landal GreenParks fem robotter i drift, og deres arbejdskraft er faldet på et tørt sted denne sommer, da den har været meget travl med høj belægning i alle de syv parker i Danmark, hvilket har skabt et stort behov for medarbejdere, som robotterne til en vis grad har kunne afhjælpe.

Derudover er de også blevet en oplevelse i sig selv. Gæsterne vil gerne have taget selfies med robotterne, mens mange også specifikt beder om at blive betjent af dem. Det fortæller Kent Lodberg, der er marketings- og salgschef for Landal GreenParks i Danmark.

”Med en sommer, der har været mere travl end nogensinde før og udfordringer med at rekruttere nok personale, er det genialt at kunne indføre et alternativt koncept, der er med til at løse udfordringen. Og at det samtidig skaber minder og underholdning for vores gæster er meget positivt. Det beviser, at vi godt kan styrke vores tilbud og services ved at tænke lidt ud af boksen.”


Relaterede artikler:

40 procent flere bookinger af ferieparkophold

Kæde af ferieparker får ny ejer

75 nye feriehuse på vej i Rønbjerg