Om to uger åbner Ryanair sin første base i Danmark ved at stationere to Boeing B737 i Billund sammen med ca. 100 piloter, kabineansatte, flymekanikere mm. Lavprisselskabet har netop meddelt, at det i tillæg til de allerede fem bebudede nye ruter fra Billund får endnu en. Det bliver Budapest, der gennem sommersæsonen betjenes tre gange om ugen som selskabets 20. rute fra Billund.
Ryanairs fem andre sommerrute, som koncernchef Michael O’Leary præsenterede ved pressemøde i december i Billund Lufthavn, er sydfranske Carcassonne, græske Korfu, Krakow i Polen, Venedig samt Zadar i Kroatien. Ryanair forventer 800.000 passagerer i år på sine ruter fra Billund.
I øvrigt viser opgørelse i Jyllands-Posten i dag, at hver femte flypassager rejser med lavprisselskaber til og fra Danmark – en fordobling på få år.
Den massive vækst presser de traditionelle flyselskaber. Mange lavprisselskaber satser også på at tiltrække forretningsrejsende ligesom charterselskaberne mærker konkurrencen, fordi en stor del af de billige billetter sælges til destinationer ved Middelhavet.
Sidste år solgte lavprisselskaberne omkring 5 mio. enkeltbilletter fra danske lufthavne, og det tal vil vokse.
”Lavprisselskaberne lægger et kæmpemæssigt tryk på de klassiske flyselskaber. Det er en enorm udfordring, at der er kommet så meget fokus på billige billetter,” siger senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank til avisen, han har fulgt luftfarten i en årrække.
”Den største trussel mod SAS og de øvrige netværksselskaber er, at lavprisselskaberne får fat i de forretningsrejsende. Det vil virkelig presse indtjeningen,” siger Jacob Pedersen.
På fire år er Norwegians andel af den samlede trafik i Københavns Lufthavn firedoblet. Selskabet har syv fly fast placeret i Kastrup, og fra maj får yderligere to fly base i lufthavnen. 11 pct. af passagererne fra København fløj sidste år med Norwegian. Den norske opkomling flyver også fra Aalborg til Oslo, London og Malaga samt på indenrigsruten til København, noterer Jyllands-Posten.
Easyjet, der som eneste selskab flyver fra lavpristerminalen CPH Go i København, er nu næsten oppe på 1 mio. passagerer årligt. Selskabet er på vej med rute nr. 10 til Madrid. Også det spanske lavprisselskab Vueling satser på Danmark og Skandinavien med ruter fra København, Aalborg, Stockholm og Malmø.
I Københavns Lufthavn rejser ca. 4 mio. passagerer til lavpris, og det svarer til 18 pct. af trafikken. Det er en markant stigning i forhold til for få år siden.
”Vores ambition er, at både lavpris- og netværkstrafikken skal vokse,” siger Søren Hedegaard, pressechef i Københavns Lufthavn.
Fremgangen er endnu større i Billund Lufthavn, hvor Ryanair driver væksten. Med udvidelserne i sommerprogrammet vil mellem 35 og 40 pct. af de rejsende med ruteflyene flyve til lavpris.
”Lavprisselskaberne tager markedsandele, og udviklingen vil fortsætte. Kunderne søger på prisen, når de er på udkig efter en rejse, og det vil de blive ved med,” siger Kjeld Zacho Jørgensen, direktør i Billund Lufthavn.
Ifølge sammenslutningen af europæiske lavprisselskaber, ELFAA, fløj 43 pct. af alle passagerer på de direkte ruter med lavpris sidste år.