Ryanair vil føde til store flyselskaber

Ryanair ved tidligere lejlighed i Københavns Lufthavn, foto: Arne V. Petersen.

Ryanair i Københavns Lufthavn, foto: Arne V. Petersen.

FLYSELSKABER: Store fuldservice-selskaber som British Airways, Air France KLM og Lufthansa kan i fremtiden forventes at bruge lavprisselskaber som Ryanair og Easyjet til at flyve passagerer ind til deres langruter. Det forudser Ryanairs koncernchef.

Mange europæiske fuldservice-selskaber har – udfordret af bl.a. lavprisselskaber – svært ved at få økonomi i deres europæiske ruter. Derfor opretter flere af dem nye flyselskaber, der skal producerer billigere – f.eks. Lufthansas Germanwings og Air France KLM’s Transavia, og i Skandinavien SAS via bl.a. Cimber.

Men der kan også være en anden løsning eller mulighed, siger Ryanairs koncernchef, Michael O’Leary: ”Dagene er talte for, hvor meget de store nationale flyselskaber kan flyve indenfor Europa – simpelthen fordi det er for dyrt for dem at konkurrere. Indenfor de kommende 5-10 år tror jeg, at lavprisselskaber som os og Easyjet kommer til at føde passagerer ind til de store flyselskabers profitable langruter.”

Udtalelserne faldt på pressemøde onsdag i London.

Ryanair forventer ikke, at de store flyselskaber vil lave egentlige interline-aftaler med Europas største lavprisselskab, men kunne tilpasse deres langrute-afgange til Ryanairs ankomsttider.

Michael O’Leary udelukker ikke, at Ryanair i fremtiden også kan flyve til f.eks. London Heathrow, som selskabet ikke betjener i dag. Men det ville kræve en aftale med f.eks. British Airways – og der er ingen samtaler om dette mellem BA og Ryanair.

Ryanairs største lufthavn er Stansted nord for London – og Ryanair har forhandlinger med amerikanske og mellemøstlige flyselskaber om, at de skal starte ruter til Stansted, hvorfra passagerer kan flyve videre ud i Europa med Ryanair, skriver Reuters.