Ryanair vokser mest i Skandinavien

Göran Jansson.

Göran Jansson.

LUFTFART: I årets første kvartal blev der udbudt 5% flere flysæder i Skandinavien – Ryanair så den største vækst, siger SAS, der udskyder hjemtagning af nyt langrutefly. 22% af SAS-afgange flyves af andre selskaber.

Ryanair vokser mest i Skandinavien. I forhold til første kvartal sidste år udbød det irske flyselskab i dette års første tre måneder 42 pct. flere flysæder, ungarske Wizz Air havde 34 pct. flere flysæder til Skandinavien, mens Malmø Aviation, der i dag hedder BRA (det svenske ord for ”godt” – og det engelske ord for ”brystholder”!) så en stigning på 25 pct. flere udbudte flysæder. Til sammenligning havde SAS i dette års første kvartal syv procent flere flysæder.

Fra første kvartal sidste år til samme periode i år udbydes der nu 1,9 mio. flere flysæder i Skandinavien, oplyste SAS’ CFO – Chief Financial Officer – Göran Jansson, ved en sammenkomst i går hos SAS i Stockholm.

Göran Jansson sagde i sin præsentation, at SAS har 70 pct. af sin kapacitet i Skandinavien og Europa samt at SAS har over 35 pct. af det skandinaviske marked, fulgt af Norwegian med ca. 25 pct.

Med sine 28 mio. passagerer sidste år var SAS det 7. største flyselskab i Europa. SAS har 152 fly, hvoraf de 123 er SAS egne. Resten flyves af SAS wetlease-selskaber, f.eks. danske Cimber og Jet Time, der betjener en række af SAS regional-ruter. Samlet har SAS i dag 189 ruter med ugentlig trafik.

Göran Jansson sagde også, at SAS i dag flyver 22 pct. af sine ruter med indlejet kapacitet. Han tilføjede, at selskabet har udskudt hjemtagningen af sine otte nye Airbus A350 til langruterne fra 2018 til 2019; dermed får SAS de nye langrutefly leveret over tre år.