Sædekapacitet på 9,2 millioner

Det viser en opgørelse, som Københavns Lufthavne A/S har gjort for Berlingske Business. Her fremgår det også, at det er Norwegian, der satser mest på en kraftig vækst ud af København, skriver business.dk. 

Den trafik, som tidligere blev varetaget af Sterling vil ifølge Carsten Nørland, direktør med ansvar for flyselskaber i Københavns Lufthavn, fordeles mellem adskillige andre selskaber som Cimber Sterling, Norwegian, Transavia og Easyjet.

 

 

Ifølge aktieanalytiker Karsten Sloth fra Jyske Bank er der udsigt til massiv overkapacitet. Han regner med, at flere flyselskaber må tilrette programmerne i sæsonens løb.

  

Opgørelsen over sommerprogrammet gør det muligt at sætte tal på interessen for at satse på CPH. Norwegian havde sidste sommer 2,1% af sædekapaciteten , men kommer i år til at have 7,4%. Cimber Sterling vil sætte sig på 6,9% af kapaciteten, hvor man sidste år havde 4,2%. Transavia har oprettet base i CPH og byder ind med 2,9% af kapaciteten mod ingenting sidste sommer. Easyjet har annonceret flere afgange mellem København og London Gatwick.

  

Blandt lufthavnens store aktører er det blot SAS, som ikke øger sædekapaciteten. Her satser man på de profitable ruter i stedet for at øge markedsandelen.

 

Skrevet af Flemming Juul