Sådan er de nye spilleregler for SAS irske selskab

Norwegian klar i Oslo til ruter til Las Vegas, som er indstillet indtil efteråret.

WHEN IRISH EYES ARE SMILING: SAS må gerne flyve med asiatisk personale både på europæiske ruter og dansk indenrigs, men har ingen planer foreløbigt. Indtil videre i hvert fald.

Af Ejvind Olesen

Når SAS til efteråret starter med at flyve med nyt irsk selskab fra baser i London og i Malaga, bliver det efter lokale lønaftaler og arbejdsforhold. Det samme gælder skatter og afgifter. I alt ni fly A320 neo – de helt nye af typen.

Selv om det ikke i en planlægningsfase er bestemt endnu, om de under et ophold i København skal på en smuttur og vende i Stockholm eller i Amsterdam, inden de skal tilbage til København, er det helt i orden efter EU reglerne. Det bekræfter en velorienteret kilde fra Bruxelles til standby.dk.

Ud fra princippet om, at alle i EU har de samme betingelser, må flyet fra London også gerne slå et slag omkring en indenrigsrute til Aarhus eller Aalborg, inden det igen sætter kursen mod London. Udelukkende med udenlandsk personale fra baserne i Malaga og London.

Hvis SAS en dag skulle begynde at flyve oversøiske ruter fra London til New York, er det også OK med asiatisk kabinepersonale og piloter. Igen med henvisning til irsk EU licens og Open Sky aftale med amerikanerne. Samt en accept på bilateralt niveau jfr. Open Sky. Derimod ville det pt. ikke kunne lade sig gøre til Kina, som ikke er tilsluttet ordningen.

Da Norwegian havde premiere på ruten fra Oslo til Las Vegas var det udelukkende Thai-personalet om bord. Obama godkendte, men nu er der forlydender om, at præsident Trump vil følge de mange opfordringer om at inddrage tilladelsen.

SAS oplyste forleden, at der ikke er planer om at flytte langruter væk fra København, Oslo og Stockholm med skandinavisk personale.

x

Læs Også

Ny EU-dom øger flypassagerers ret ved strejker

Trafikstyrelsen i Danmark må ændre praksis efter ny dom fra EU-Domstolen om at strejke hos flypersonale alligevel ikke er en ”usædvanlig omstændighed” – og at passagererne derfor har krav på kompensation.

Klar med snacks og drikkevarer i lufthavnsgate

Hamborgs Lufthavn tester i denne tid nyt servicekoncept, hvor passagerer inden afrejse online kan bestille morgenmad og drikke til levering i gaten.

5.500 heste på vingerne i Schiphol

Ifølge den hollandske storlufthavn er heste den type pattedyr, Schiphol har flest af om året. Og afhængig af, hvad ejeren vil betale, kan de flyve på economy, business eller first class…

LOT fejrer polsk selvstændighed med særmalet Dreamliner

I år er det 100 år siden Polen atter blev uafhængigt. Det markerer det polske Star Alliance-medlem med en Boeing B787 Dreamliner i særlig bemaling til sine langruter.

Air Canada og Air China i kæmpe joint venture

De skal i fremtiden dele en omsætning på forventelig seks til syv milliarder kroner på trafik mellem Kina og Canada. Forhandlinger har stået på i fire år.

Potentiale for flere CPH-ruter til Frankrig

I sommersæsonen 2018 er der 13 ruter fra Københavns Lufthavn til franske lufthavne, og der er potentiale for endnu flere, lyder det fra hovedstadslufthavnen.