Sådan er de nye spilleregler for SAS irske selskab

5
Norwegian klar i Oslo til ruter til Las Vegas, som er indstillet indtil efteråret.

WHEN IRISH EYES ARE SMILING: SAS må gerne flyve med asiatisk personale både på europæiske ruter og dansk indenrigs, men har ingen planer foreløbigt. Indtil videre i hvert fald.

Af Ejvind Olesen

Når SAS til efteråret starter med at flyve med nyt irsk selskab fra baser i London og i Malaga, bliver det efter lokale lønaftaler og arbejdsforhold. Det samme gælder skatter og afgifter. I alt ni fly A320 neo – de helt nye af typen.

Selv om det ikke i en planlægningsfase er bestemt endnu, om de under et ophold i København skal på en smuttur og vende i Stockholm eller i Amsterdam, inden de skal tilbage til København, er det helt i orden efter EU reglerne. Det bekræfter en velorienteret kilde fra Bruxelles til standby.dk.

Ud fra princippet om, at alle i EU har de samme betingelser, må flyet fra London også gerne slå et slag omkring en indenrigsrute til Aarhus eller Aalborg, inden det igen sætter kursen mod London. Udelukkende med udenlandsk personale fra baserne i Malaga og London.

Hvis SAS en dag skulle begynde at flyve oversøiske ruter fra London til New York, er det også OK med asiatisk kabinepersonale og piloter. Igen med henvisning til irsk EU licens og Open Sky aftale med amerikanerne. Samt en accept på bilateralt niveau jfr. Open Sky. Derimod ville det pt. ikke kunne lade sig gøre til Kina, som ikke er tilsluttet ordningen.

Da Norwegian havde premiere på ruten fra Oslo til Las Vegas var det udelukkende Thai-personalet om bord. Obama godkendte, men nu er der forlydender om, at præsident Trump vil følge de mange opfordringer om at inddrage tilladelsen.

SAS oplyste forleden, at der ikke er planer om at flytte langruter væk fra København, Oslo og Stockholm med skandinavisk personale.

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

5 Comments on "Sådan er de nye spilleregler for SAS irske selskab"

Notify of
avatar
Insider
Insider

Kanon idé! Flere billige billetter og flotte asiatiske piger! læs: social dumping og tab af skattekroner… katastrofal falliterklæring fra politisk hold.

R Olsen
R Olsen
Det er virkelig en af EU’s store svagheder, at de ikke har villet eller formået at skabe ens konkurrencevilkår i deres egen have. SAS har vel forsøgt at holde sig på den pæne sti i meget lang tid, og så vidt muligt givet deres ansatte ordentlige forhold og tryghed i en meget utryg og uordentlig branche. Ærgerligt, men til dels forståeligt, at de nu må konkurrere på laveste fællesnævner i det rå ukontrolleret marked. SAS er dermed, om de vil det eller ej, kommet ind i samme klub som Norwegian og Ryanair, og det vil sige, at den glans der… Read more »
R Olsen
R Olsen
Det er virkelig en af EU’s store svagheder, at de ikke har villet eller formået at skabe ens konkurrencevilkår i deres egen have. SAS har vel forsøgt at holde sig på den pæne sti i meget lang tid, og så vidt muligt givet deres ansatte ordentlige forhold og tryghed i en meget utryg og uordentlig branche. Ærgerligt, men til dels forståeligt, at de nu må konkurrere på laveste fællesnævner i det rå ukontrolleret marked. SAS er dermed, om de vil det eller ej, kommet ind i samme klub som Norwegian og Ryanair, og det vil sige, at den glans der… Read more »
Tom
Tom

President Trump vil ikke inndra noe som helst fra Norwegian. Pressesjefen hans roste selskapet opp i skyene. Ikke minst på grunn av alle amerikanerne som er ansatt i selskapet. Mer enn noe annet europeisk selskap. -Så kan konkurrentene bare hyle så mye de vil om “alle” Thai ansatte. Som bare er en mikroskopisk del av staben. Trump misliker sterkt korrupsjonen i Washington.

Insider
Insider

hahaha… good one!

wpDiscuz