De 18-24-årige benytter i højere grad end ældre generationer sociale medier, når de planlægger en rejse. (Foto: YouGov | PR)

Sådan rejser de 18-24-årige fra Norden

Yngre voksne vægter visse aspekter af en ferie højere end dem, der er ældre end 25 år, ligesom de 18-24-årige også benytter andre værktøjer, når de forbereder sig på en rejse.

Det kommer næppe som nogen stor overraskelse, at der forskelle på de yngre og ældre i samfundet. Det gælder i mange aspekter af livet, hvor smagen og præferencerne adskiller sig generationerne imellem.

YouGov har foretaget en undersøgelse, hvor analyseinstituttet er gået i dybden med rejsevanerne hos Generation Z, som er et begreb, der benyttes til at beskrive de mennesker, som i dag er mellem 18 og 24 år gamle.

Undersøgelsen viser, at på verdensplan så ønsker 26 procent af denne gruppe at rejse mere i det kommende år, men den blotlægger også nogle forskelle mellem de yngre medlemmer af samfundet samt den aldersgruppe, som er ældre end 25 år.

Bruger sociale medier i højere grad
I undersøgelsen har analysehuset fokuseret på de medlemmer af Generation Z, der bor i de nordiske lande. Her viser det sig, at en af de mest markante måder, som de 18-24-årige adskiller sig fra de ældre generationer på, er, at de unge i højere grad benytter sociale medier til at planlægge deres ferie.

21 procent af Generation Z gør brug af forskellige sociale medier til planlægningen, mens det tal er 12 procent blandt de rejsende, der er ældre end 25. Rejseblogs er også et oftere brugt værktøj hos den yngre generation med 18 procent, mens det tal er 13 procent blandt ældre generationer.

For 34 procent af de rejsende, som er ældre end 25, vægter den samlede værdi, man får for pengene på en given destination højest, når de udpeger et fremtidigt rejsemål. Det er dog kun 26 procent af Generation Z, der nævner dette parameter som det vigtigste. Det er dog fortsat det, som den største procentdel i aldersgruppen udpeger som værende vigtigt, når de bliver spurgt af YouGov.

En anden forskel er, at mens blot fem procent af de ældre rejsende mener, at nattelivet har en afgørende betydning for valget af destination, er det 15 procent af Generation Z, der vægter dette aspekt af ferien højt.

Drømmer om Spanien og Grækenland
Prisen på en rejse spiller desuden en større rolle for Generation Z end for ældre rejsende. Er prisen for høj forhindrer det 30 procent af de 18-24-årige i at rejse, mens det tal falder til 20 procent, når man spørger dem, der har rundet 25 år.

Det gælder i mindre grad også for udgifterne til et hotelværelse eller andre former for indkvartering, hvor denne post på budgettet kan afholde 19 procent af Generation Z fra at rejse, er det kun en forhindring for 12 procent, når YouGov stiller samme spørgsmål til de ældre generationer.

De unge i Danmark, Sverige og Norge er enige om, at Spanien er den feriedestination, som de overvejer at flyve til næste gang, de skal ud og rejse. I den sammenhæng adskiller finnerne sig dog, da de 18 til 24-årige her gerne vil til Grækenland.

Adspurgt svarer de danske unge, der har deltaget i undersøgelsen, at de i prioriteret rækkefølge drømmer om at besøge Spanien, Paris, Italien, Grækenland, London, Barcelona, USA, Frankrig, Tyskland og Storbritannien, når de skal booke flybilletter næste gang.

 

Relaterede artikler:

Danskernes rejseplaner udfordrer dansk turisme

Her er bud på danskernes nye rejsetrends

De var danskernes rejsefavoritter i 2021