Sæt pris på din flybillet

Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Vi betaler for lidt for en flybillet og for meget for en taxa til lufthavnen. – SAS er tvunget til at rive sig selv op med rode, hvis man vil følge med.

Af Ejvind Olesen  

Jeg har fået mange bemærkninger med på vejen, hver gang jeg har forsvoret, at en flybillet kunne blive billigere. Hvordan kunne man fra Norwegian sælge en billet fra København til St. Croix for 1.200 kr? Eller 100 kr. pr. flyvetime. Til sammenligning betalte jeg for et års tid siden en lørdag morgen 1.040 kr. for en taxa fra Hørsholm til Københavns Lufthavn. Vi har ganske vist fået Uber i fuld fart, men jeg tvivler på, det er blevet billigere. Taxaen altså.

Groft sagt kunne man mene, at det er for lidt for flybilletten og for meget for taxaen. Sådan ud fra enhver sandsynlig beregning om dækning af udgifterne. Jeg ved ikke, hvad indbyggere på De dansk Vestindiske Øer, betalte for 100 år siden fra København til St. Croix, da vi solgte øerne for 25 mio. dollars til USA.  Med skib altså. Hvis man ikke var slave, har det vel kostet et sted mellem 50.000 og 100.000 kr. i nutidens kurs.

Et andet eksempel tættere på er Bangkok, hvor en flybillet omkring 1960 mellem København og Bangkok kostede noget tilsvarende 90.000 kr. i dag på turistklasse. Nu er det ikke usædvanligt med 7.000 kr. inklusive en uges hotelophold.

Med disse eksempler i bagagen må journalisters spørgsmål ”om vi nu skal have billigere flybilletter” være det rene nonsens.

Hvordan kan man så tolke reklametilbud i dag? Norwegian har en billet til Puerto Rico fra København torsdag 8. marts for 918 kr. En parkeringsbøde hjemme i København ligger tæt på 700 kr.  Men de 918 kr. til Vestindiske Øer stiger fredag før påske til 5.499 kr. Det er vel højsæson! Det må formodes, at de der rejser ud ikke har tænkt sig at blive boende ude i varmen. Så skal de betale en returbillet til ca. 3.000 kr. Eller alt i alt ca. 8.000 kr. retur.

På en almindelig stille fredag er det 918 kr. ud og 2.792 kr. hjem, i alt 3.710 kr. Dermed begynder prisen at ligne konkurrenternes.

Har vi fortjent at rejse så billigt? Har vi fortjent, at en sådan konkurrence på prisen har tvunget SAS med mange andre til et konkurrere på de vilkår? Og tvunget selskabet til at rykke sig selv op med rode og flytte eller flage over til de glade irere, som ikke har respekt for andre overenskomster end deres egne. Farvel du danske model. Eller skal vi ønske monopoltiden tilbage? Dengang en returbillet til Bangkok kostede ca. 20.000 kr. eller til New York en omkring det samme i dagens priser. På turistklasse vel at mærke.

Til gengæld fik vi god service, dejlig mad, gode, behagelige stole, frit valg mellem tre-fire populære film, som hele familien kunne li’. Gratis. Og nul tørre sandwich.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal mene om irerne. Det vil jeg tænke over lidt endnu herhjemme i sneen.

Mens tusinde af danskere drager på kortere og længere ferie i den kommende uge. Nogle helt til Vestindiske Øer. Mindst 918 kr. fattigere.

God weekend.