SAS går benhårdt efter udlicitering

sas fly boeing b737KOMMENTAR: Det skandinaviske luftfartsselskab vil frigøre sig mest muligt for regionale ruter, men beholde dem i familien. Derfor er AOC hos Cimber fortsat interessant, selv om det ikke drejer sig om materiel eller personale.

Af Ejvind Olesen

Alt tyder på, at SAS nu går benhårdt efter at frigøre sig så meget som muligt for selv at flyve de mange regionalruter og i stedet for udlicitere, som man er i fuld gang med bl.a. med hele 12 fly fra JetTime. Samt skabe et nyt selskab, som kan dannes på resterne af Cimber A/S.

Formålet er naturligvis – helt som i Lufthansa, Air France/KLM og IAG (Iberia og British Airways) – at nedbringe driftsudgifterne primært til personalelønninger gennem ejerskab af ”lavprisselskaber”.

Et nyt lavprisselskab kalder SAS det ikke, men et selskab, som skal give kraftige besparelser på de regionale ruter (inden for 2.000 km.) og med et andet niveau for personalelønninger og en rationel drift, hvor man ikke er bundet af de samme stramme overenskomster som i dag.

Den ramme kan AOC hos Cimber skabe. Ikke sådan at forstå, at der forhandles om overtagelse af Cimber navnet (næppe) og i hvert fald ikke flyene. De er leasede og skal tilbage til ejerne fra april. Og heller ikke personalet, som alle er opsagte fra udgangen af marts.

Hvis SAS før i tiden havde puslet med planer i den retning, ville det have udløst stribevis af strejker langt værre end det Lufthansa og Air France/ KLM har oplevet. Men i dag har de ansatte i SAS næppe noget valg. Der har jo også været bemærkelsesværdigt roligt i takt med løbende udlicitering til Cimber, JetTime og Braathens.

Efter hvad standby.dk erfarer, forhandles der fortsat med Cimber om at overtage AOC (flyverettighederne) fra Cimber. Officielt er der ikke sat nogen deadline for en afslutning, men den kommer kort inden årsresultatet skal præsenteres 18. november. Sådan vil SAS det sikkert helst. Men det kan også blive før.