SAS giver Sun-Air øget konkurrence i Billund

2019/08/defaultmain.jpgFLYSELSKABER: Fra sommerprogrammet øger SAS mellem Billund og Oslo, hvilket vil udfordre Sun-Air. Den danske British Airways-partner satte passagerrekord i 2013 – og overvejer ny udenrigsrute fra Jylland.

Sun-Air flyver til den norske hovedstad fra sin hovedlufthavn, Billund, samt Aalborg og Aarhus. I august sidste år begyndte SAS også at beflyve Billund-Oslo – dog kun med en afgang om dagen, fløjet af Cimbers ældre ATR72 med plads til 68 passagerer. Sun-Air, der bruger nyere Dornier 328 jetfly med 32 sæder på sine ruter, har en morgen- og en aftenafgang mellem Billund og Oslo.

Fra 30. marts øger SAS mellem Billund og Oslo med en ekstra afgang på hverdage – stadig fløjet af Cimber. Dermed kan SAS tilbyde samme antal afgange som Sun-Air på ruten til Oslo. Cimber vil på vegne af SAS flyve fra Billund til Oslo to gange på hverdage samt en gang på søndage.

SAS siger, at afgangstiderne på Billund-Oslo ruten fra sommerprogrammet ”er planlagt ud fra forretningsrejsendes behov for morgen- og eftermiddags-afgange. SAS forventer også efterspørgsel fra fritidsrejsende fra Billund og omegn til Oslo, eller nordmænd, som skal en tur i Legoland.”

Sun-Airs ejer og adm. direktør, Niels Sundberg, er ikke imponeret over Cimbers ældre ATR-fly på SAS’ Oslo-rute. Han kaldte for nylig Cimbers ATR-fly for et ”lavkvalitetsprodukt, der hører fortiden til.”

Sun-Air vil nu se, hvor meget SAS ”hugger” af passagererne mellem Billund og Oslo – og herefter vurdere, om man vil blive på ruten. Sun-Air kan forsvare sig ved f.eks. at skrue op for bonuspoint.

Sidste måned lukkede Sun-Air mellem Billund og Stockholms Bromma-lufthavn, selskabet flyver fortsat til Stockholms city-lufthavn fra Aarhus.

I øvrigt satte Sun-Air sidste år passagerrekord med ca. 220.000 passagerer – en stigning fra 190.000 i 2012.

Og så overvejer selskabet i løbet af foråret at starte ny udenrigsrute fra Jylland til Zürich pga. stigende efterspørgsel på den schweiziske destination fra jyske virksomheder, oplyser Sun-Air til standby.dk – hvilken jysk lufthavn, der får ruten, er endnu ikke besluttet, men Billund betragtes som et godt bud.

Sun-Air har i alle sine 35 år kun haft sorte tal på bundlinjen. Det seneste årsregnskab gav overskud før skat på 28 mio. kr. ud af omsætning på ca. 400 mio. kr.

Fra hjemmebasen i Billund flyver Sun-Air til Bergen, Bruxelles, Düsseldorf, London City, Manchester, München og Oslo. Hertil kommer ruter fra Aarhus til Gøteborg (og derfra til Manchester) samt til Oslo og Stockholm Bromma. Fra Aalborg flyver selskabet foreløbig til Oslo.

Ca. 60 pct. af Sun-Airs passagerer flyver fra Billund, over 30 pct. på Aarhus-ruterne, mens de resterende er på ruten mellem Aalborg og Oslo.