Der er ro både i cockpit og i kabinen hos SAS frem til april næste år. Det er lykkedes at nå til enighed om en forsinket, ny overenskomst om løn og arbejdsforhold for piloterne og for kabinepersonalet i Sverige og Norge. I forvejen løber aftalen for det danske kabinepersonale frem til samme tidspunkt i 2012.
”Vi har fra begge sider filet på vores krav og er landet på et kompromis, som man da heldigvis kan i den slags situationer, ”siger vicepræsident og direktør for SAS-produktionen, Flemming Jensen (foto) til takeoff.dk.
”Har det været dyrt for SAS?”
”Det holder sig helt indenfor, hvad man kunne forvente i en overenskomstforhandling. Også når man ser på det øvrige arbejdsmarked.”
”Hvordan med trætte og søvnige piloter?”
”Nu er det problem opstået med et EU-loft, som vi ikke er i nærheden af. Det har ikke forhindret os i en saglig debat om bedre hvileperiode og ikke mindst en mere fornuftig planlægning, som tager hensyn til både piloter og kabinepersonalets private arbejdsliv. V i har lyttet, forstået og fundet gode løsninger, efter min opfattelse.”
”Tror du vi nu får nogle måneder, hvor vi ikke skal høre flere beklagelser over SAS i den anledning?”
”Ja, det er min bestemte opfattelse. Vi har haft en god dialog og har nået et resultat.”
”I har piloter siddende på Cimber-Sterling fly i en etårig aftale. Fortsætter den?”
”Det har overhovedet ikke været drøftet, og vi holder naturligvis kontrakten med Cimber.”
Flemming Jensen kender problemerne indefra, han er selv kaptajn i SAS, og var før han rykkede til hovedkvarteret i Stockholm, daglig chef for SAS Danmark.