SAS kan ikke fristes til flere langruter

Flemming Jensen.

Flemming Jensen.

LUFTFART: Københavns Lufthavn vil med en visionær og spændende fremtidsplan for en storlufthavn i mest moderne stil lokke flyselskaberne til at udfylde rammerne, ikke mindst med 15 flere langruter. Den plan følger SAS næppe.

”Der er mange ting i Københavns Lufthavns fremtidsversion, som vi godt kan lide i SAS. Såsom udbygning i etaper, og det at samle det hele i en terminal og gøre det lettere for transferpassagerer.

I SAS har vi også mange planer i det korte perspektiv ved skabe vækst og løbende vurdere behov og konkurrence. Vore passagerer er generelt glade for Københavns Lufthavn, men opgaven er jo også at tilgodese hele Skandinavien på bedste måde.

Uden at være den, der forsøger at dæmpe forventninger, vil jeg blot sige, at der ikke bliver nogen voldsom vækst på langruter, heller ikke fra København.”

Sådan kommenterer chefen for hele SAS-produktionen, koncerndirektør og vicepræsident Flemming Jensen kortfattet planen til standby dk. Det sker fra ophold i udlandet, ”men vi har naturligvis fulgt med i udviklingen af de visionære planer. Alt andet ville være mærkeligt som lufthavnens største kunde,” tilføjer han.

Det kan meget vel blive udenlandske selskaber, som skal være med til at fordoble antallet af langruter fra København. For SAS er det følsomt, at både Arlanda og Oslo vil have flere direkte langruter, men hidtil har det været sådan, at en ny rute starter i København og først bliver suppleret fra det øvrige Skandinavien, når markedet er stort nok. Den situation skal Københavns Lufthavn bide sig fast i, bl.a. ved forbedring af transfermulighederne, som nu er planlagt.

Før SAS kom i land med nye personaleaftaler i november 2012, var selskabet en overgang ved at opgive vækst med langruter. Fordi det kostede på bunlinjen, hver gang et af de store fly gik i luften.

Stribevis af oversøiske ruter er i årenes løb nedlagt fra SAS (fra København) så som: Seattle, Los Angeles, Barbados, Rio, Delhi, Osaka, Hong Kong, Manilla, Dubai, Bangkok (nu flyves kun om vinteren), Nairobi og Johannesburg. Nogle af dem kunne Københavns Lufthavn godt have tænkt sig i dag. Og det samme kan mange SAS-ansatte.

42 procent af den samlede trafik i Københavns Lufthavn kommer i dag fra SAS- fly. Langt det meste som ruter i Skandinavien og til de øvrige Europa.