SAS har flere konkrete destinationer på sin ønskeseddel, men må formentlig vente til selskabet får sine nye langrutefly.
En tilbagevending til Seattle på USA’s vestkyst, en rute til Detroit øst for Chicago og en genoptagelse af ruten fra Skandinavien til Houston i Texas. Det var de tre langrutedestinationer, der blev nævnt som mulige nye langrute-destinationer for SAS. Der er i hvert fald ønske om og efterspørgsel på disse destinationer fra store erhvervskunder, hvorfor disse muligheder kan komme med i SAS’ overvejelser for kommende langruter.
Det fortalte Aron Backström fra SAS’ network-afdeling, da han i går var del af en række SAS-repræsentanter, der fortalte indbudte danske rejsebureauer om de mange gøremål i den store luftfartskoncern. Det skete ved sammenkomst på det 5-stjernede Radisson Blu Royal Hotel i København. Her var der deltagelse af omkring 30 ansatte fra danske rejsebureauer udvalgt af SAS’ fem key account managers i Danmark. Med ved arrangementet var blandt andre også SAS-partneren Avis Biludlejning.
Mange forslag til nye SAS-ruter
”Vi får jo mange henvendelser og forslag til nye ruter fra vores egen salgsafdeling, fra lufthavne og store firmakunder,” sagde Aron Backström og understregede, at der ikke var noget konkret om åbning på de tre nævnte destinationer i USA – men at de indgår i SAS’ overvejelser for fremtiden. Den fremtid omfatter blandt andet den igangværende tilgang af nye fly til selskabets langruter, ikke mindst den nye version af Airbus A330, Enhanced, som SAS allerede har modtaget, men også de otte helt nye Airbus A350, som SAS fra næste år begynder at modtage.
SAS har tidligere fløjet fra København til Seattle i det nordvestlige USA, ligesom selskabet mellem 2014 og 2015 prøvede at få gang i en rute – fløjet med en Boeing B737-700 med kun 44 business class-sæder – mellem oliebyerne Stavanger i Norge og Houston i Texas.
SAS havde indbudt de danske erhvervs- og leisurebureauer for at fortælle om et bredt spektrum af opgaver i flyselskabet. Det skete under overskriften SAS Speed Dating. Her kunne deltagerne blandt andre møde repræsentanter fra SAS’ kabinebesætning, jordpersonale, marketing og netværk.
I forbindelse med arrangementet sagde salgschef for SAS i Danmark, Michael Hansen, til standby.dk: ”Denne form for speeddating mellem SAS og rejsebureauerne er den første af sin slags. Bliver tilbagemeldingerne fra deltagerne positiv, så vil vi klart kigge på at arrangere flere af dem.”
Relaterede artikler:
SAS overvejer ny kæmpe flyordre