Koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen fra SAS.

SAS med en ægte Jesper Olsen

Det ligner et klart selvmål, når SAS-direktør indrømmer, at indenrigstrafikken ikke har været god nok.

I dag fylder den tidligere danske landsholdsspiller i fodbold Jesper Olsen 57 år. Er han nu gået ind i rejsebranchen, og hvis ikke, hvorfor skal han så omtales her? Kriteriet er jo netop, hvad der måtte røre sig i rejselivet, og ikke i fodboldens verden.

Og dog! Jesper Olsen var en rigtig god fodboldspiller blandt andet i Ajax Amsterdam og Manchester United og på det danske landshold, hvor det gik galt ved VM i Mexico i 1986 mod Spanien.

Efter en flot dansk start med to sejre og profiler som Elkjær og Morten Olsen på holdet, scorede Jesper Olsen indirekte det mest perfekte “selvmål”, der var set i mange år Han afleverede ind foran sit eget mål til en fuldstændig fri Emilio Butrageno, som let kunne score bag Lars Høgh og sætte den danske nedtur i gang. Derfor har det igen og igen heddet ”en rigtig Jesper Olsen”.

Oplagt talent
I SAS har man en dansk koncerndriftsdirektør i Lars Sandahl Sørensen. Han er et oplagt talent, som jeg mødte for mange år siden, da han var ung trainee i Tokyo. Siden har han markeret sig med ledende stillinger i såvel SAS i to omgange, og en enkelt gang i udlandet så langt væk som i Australien, samt som dansk turistchef i Visit Denmark.

Da han blev ansat i SAS her i sidste omgang , havde jeg gerne set ham som kommerciel koncerndirektør, hvor han har sin egentlige styrke, som danskere i øvrigt ofte har i forhold til svenske og norske kolleger.

Ligesom Jesper Olsen er han rigtig god holdspiller og går forrest for at føre sit hold frem. Men også han leverede et perfekt selvmål i begyndelse af denne måned, da han deltog i et dialogmøde med erhvervslivet Aarhus, omtalt i CHECK-IN.dk. under rubrikken ”Kvalitet på indenrigsrute ikke god nok”.

Tekniske udfordringer
Da blev Lars citeret for: ”Vi har ikke været tilfredse med vores kvalitet på Århus-ruten i den seneste stykke tid, da vi ikke har været punktlige nok. Det skyldes tekniske udfordringer med flyene hos vores eksterne leverandører.” (lettisk-polske Regional Jet, irske City-Jet samt spanske Air Nostrum)

Og hvem bærer så skylden for det?  Det gør Lars Sandahl og han stab, som har skrevet kontrakten og testet de eksterne selskabers kunnen. Hvis ikke det er ”en ægte Jesper Olsen”, så ved jeg ikke, hvad det er.

Ingen er fejlfri. Jeg har fortsat stor respekt for Lars Sandahl.  Han er professionel og dygtig, men nu er jeg nødt til at drage forhenværende SAS- koncernchef Jan Carlzons udsagn frem endnu engang:

”Hvis ikke mine ansatte laver mindst en fejl om måneden, er det fordi de ikke prøver nyt og tager nogen chancer. Det gælder dog ikke vore piloter.”

Det bliver bedre i april
Når man udliciterer, som SAS gør i øjeblikket, vil hverdagen være mere under lup end sædvanligt. Fra kunderne og fra de ansatte. SAS skrumper for tiden. Med egne fly, med antal ansatte og arbejdspladser. Hvis ikke kvaliteten holdes, er der i hvert fald ingen grund til, at de skandinaviske lande fortsat skal være medejere.

Hvad angår indenrigstrafikken har SAS fra den 9. april planlagt 10 afgange om dagen mellem Aarhus og København, men kun en enkelt afgang udføres af SAS. Regional Jet med seks afgange med ATR 72, og City Jet med tre afgange med CRJ 900. Kun SAS har ren jet med en A 320, som den korte rute slet ikke egner sig til.

Dansk indenrigstrafik er i fokus for tiden. Lars Sandahl og SAS må frem og score. Og denne gang i modstandernes net og ikke i eget. Så skal det vise sig, om kunderne er parate til at bakke op.

x

Læs Også

Ingen journalister inviteres for deres blå øjnes skyld

Naturligvis forventer værten da noget til gengæld, men en seriøs virksomhed ved også, at det kan gå galt, og at man ikke er sikret en femstjernet anmeldelse af en rejse på forhånd.

Derfor er IAG interesseret i Norwegian

Hvad i alverden vil briterne med et flyvende underskud som Norwegian? Det er der mange gode svar på, alt imens aktiekursen på det norske selskab fortsat stiger.

Jeg ville aldrig rejse langt uden bagage

Måske koster det 500 kr. eller mere at få sin rullekuffert med på en flyvning over Atlanten, men det skal ikke afholde mig fra at have noget med, som gør min ferie eller forretningsrejse komplet. Uanset hvad flyselskaberne finder på.

Hvordan får man en turistambassadør til over 600 kr. i minuttet?

Naturligvis tjener Messi kun det store beløb på fodboldbanen, men hvad skal han lave som turistambassadør? Og hvad mener FN med begrebet ansvarlig turisme. Er det også at hælde nogle ud af en by, fordi de fylder for meget?

“Der kan jo ske så meget på et år”

Hvad enten man skal til koncert eller på krydstogt skal man efterhånden reservere et år forud, og flere andre i rejsebranchen følger godt med. Men hvor bliver de mange penge af undervejs?

Herlig forårsdag for SAS

Når der i dag i Stockholm er generalforsamling i SAS har der sjældent været en bedre stemning. Selv om både formand og næstformand træder tilbage, er økonomi og markedssituation så god, at selv pensionerede chefer har glemt at alting bare var bedre i gamle dage.