På mødet i fredags hos Danske Flyvejournalister på Royal-hotel i København kaldte Vagn Sørensen sig ”en betragter af luftfarten” og understregede, at hvad han sagde, var hans ”subjektive betragtninger.”
Vagn Sørensen er netop fratrådt som bestyrelsesformand for hidtil Lufthansa-ejede British Midland, der nu overtages af British Airways.
Men Vagn Sørensen er fortsat i bestyrelserne for bl.a. Air Canada, norske Braganza, der bl.a. ejer Malmø Aviation, ligesom han er i bestyrelsen for Royal Caribbean Cruise Lines og er bestyrelsesformand for Scandic Hotels. Kort sagt, han har fingeren på pulsen indenfor store dele af rejsebranchen.
Vagn Sørensen roste luftfarten for at have klaret sig godt i 2011 med en gennemsnitlig vækst på nogle procent – der var også ros til flyselskaberne for en generel kapacitetsdisciplin de seneste fem-seks år, altså at der ikke udbydes for mange flysæder i forhold til efterspørgslen.
Men Vagn Sørensen har en dårlig fornemmelse for, hvad dette år vil indebære.
Han pegede bl.a. på generelt stigende driftsomkostninger hos flyselskaberne, pres på indtjeningen og at prisen på flybrændstof fortsætter med at stige – brændstof udgør nu 30-35 pct. af flyselskabernes omkostninger.
Blandt udfordringerne var også, at stadig flere lufthavne privatiseres. ”De overtages typisk af fonde, der forventer udbytte af deres investeringer. Det udbytte kan nærmest kun komme flyselskaberne, der må give regningen videre til passagererne,” sagde Vagn Sørensen.
Han pegede også på miljøafgifter. ”Jeg siger ikke, at det er forkert med disse, men det bliver konkurrenceforvridende for f.eks. flyselskaber fra EU-landene,” sagde han (læs mere om dette i den efterfølgende historie, red).
Endnu et faresignal for flyselskaberne er, ifølge Vagn Sørensen, personaleomkostninger. ”Nu hvor krisen fornemmes overstået, vil der være forventninger hos mange faggrupper om reallønsstigninger, hvilket kan koste skadelige arbejdskampe,” sagde han.
Et kig på skandinavisk luftfart
Generelt om skandinavisk luftfart sagde Vagn Sørensen, at den ikke har det ikke specielt godt.
”SAS og Finnair kæmper – mens Norwegian dygtigt har udnyttet sine fordele. Norwegian har bestilt 222 nye Airbus og Boeing, Norwegian kan næppe finde beskæftigelse til dem alle i Skandinavien, men måske 2/3,” sagde Vagn Sørensen og tilføjede, at en udfordring for Norwegian bliver at få organiseret feedertrafik når det skal til at flyve langruter.
Vagn Sørensen nåede næsten 20 år i SAS og sagde om sit gamle selskab bl.a.: ”SAS har bestemt muligheder i fremtiden, f.eks. at reducere sig til er kerneselskab – eller at satse på mindre feederselskaber til at holde sin store volumen samt øget samarbejde med medlemmerne i Star Alliance.”
”Jeg har før sagt, at det optimale for SAS vil være at komme med i Lufthansa-gruppen. Det sker ikke nu, for Lufthansa bruger energi på at få økonomien på plads i de selskaber, man allerede har, f.eks. Austrian, Brussels Airlines og Swiss.”
”Så SAS er ikke højt på Lufthansas agenda i øjeblikket; Lufthansa er først klar til SAS om nogle år, det kan SAS godt vente på. SAS har et fantastisk godt aktiv i sit varemærke og markedsandele, som på min tid i SAS var på 40-50,” sagde Vagn Sørensen og fortsatte:
”I første omgang vil der være mest synergi i et samarbejde mm. mellem SAS og Finnair, herefter kan det blive SAS og Lufthansa,” sagde Vagn Sørensen.
Han forudså fortsat vækst hos lavprisselskaberne – navnlig vil f.eks. Easyjet og Norwegian vise øget interesse for de fuldt betalende passagerer, der i dag bruger de egentlige ruteflyselskaber. Lavprisselskaberne vil også kigge på langruter, det sker allerede i Fjernøsten, påpegede Vagn Sørensen.
Han så også, at flyselskaberne fra Den persiske Golf fremover vil bliver stadig større – med Emirates i spidsen og fulgt af Qatar Airways og Etihad fra Abu Dhabi. ”De har formentlig meget større ambitioner, end vi hidtil har set,” sluttede Vagn Sørensen.