SAS overvejer farvel til europæisk business class

Vicepræsident i SAS med ansvar for bl.a. produktudvikling, Philip Wågnert (til venstre) modtager IATA’s anerkendelse for nyudviklinger af Raimonds Gruntis, chef for IATA i Norden.

Business class kan snart være fortid på SAS’ flyvninger i Europa – i stedet vil selskabet fastholde sine to andre klasser, economy og economy extra.

”SAS kigger hele tiden på koncernens produkter, og hvad passagererne efterspørger. Den business class, SAS introducerede for 30 år siden, er ikke den, der efterspørges i dag. Jeg vil ikke sige, hvor mange business class-passagerer, SAS har i dag på vores europæiske ruter – men vi sælger i hvert fald flere economy extra-sæder.”

Det sagde vicepræsident i SAS med ansvar for bl.a. produktudvikling, Philip Wågnert, i går til standby.dk ved sammenkomst i Stockholms Arlanda-lufthavn i forbindelse med, at SAS fik pris fra International Air Transport Association for sin nytænkning inden for bl.a. flyselskabets fast track-program.

SAS droppede for flere år siden business class indenfor Skandinavien. Når selskabet overvejer at afvikle sin business class på dets europæiske flyvninger hænger det sammen med flere faktorer.

Mange firmaer tillader ikke, at dets ansatte rejser på business class indenfor Europa. De skal i stedet på economy extra eller blot economy.

SAS tilbyder med economy extra mange af de samme fordele som regulære business class-billetter – f.eks. er de fuldt fleksible og kan ombookes, de giver adgang til fast track samt til SAS’ lounger.

Philip Wågnert sagde også, at mobil-check-in har den højeste tilfredshed på de områder, hvor SAS spørger sine kunder. Mens den i 2008 var 62 pct. endte den sidste år på 74 pct. SAS har i Arlanda indført selv-scanning af bagage – og forventer snart at tilbyde samme mulighed i Københavns Lufthavn, SAS’ passagermæssigt største lufthavn. SAS havde sidste år 42 pct. af de 23,2 mio. passagerer i Københavns Lufthavn.

”80 pct. af SAS’ passagerer laver i dag selv check-in. Kunderne kan lide dette, dermed er de i kontrol frem for at stå i en kø. Og når passagererne selv checker ind og selv scanner deres bagage samt bruger deres smart-phones ved boarding gør de arbejdet for os, så vi kan bruge færre penge på ansatte,” sagde Philip Wågnert.

Han tilføjede, at via det såkaldte SSP-program, Self Service Products, har halvdelen af selskabets passagerer ordnet check-in inden de kommer til lufthavnen. 30 pct. gør det elektronisk i lufthavnen, mens 20 pct. skal have manuel hjælp fra ansatte, bl.a. på flyvninger til USA.