SAS sælger ikke ud af arvesølvet

Man kan diskutere, om man selv skal eje et handlingsselskab eller et norsk regionalselskab, men ikke om man skal bevare sit loyalitetsprogram. Derfor bliver EuroBonus ikke sat til salg.

Der har i medier i de tre skandinaviske lande forud for SAS` bekendelsesmøde i går været luftet planer om, at SAS vil frasælge sit bonusprogram. Det bliver ikke tilfældet.

Få timer efter præsident Rickard Gustafson havde præsenteret fremtidsplanen for SAS, udsendte koncerndirektør for salg og marketing Eivind Roald et hyrdebrev til alle medlemmer af bonusprogrammet.

Her skriver han bl.a.: ”Der har i den senere tid været spekuleret i, om SAS ville sælge EuroBonus. Det er derfor vigtigt at præcisere, at bonusprogrammet er en del af SAS` tilbud til loyale kunder og en meget integreret del af vores virksomhed.

Det er det i dag, og det vil det også være i fremtiden. Vi ser derfor frem til samarbejde med vore kunder.

Vi er tvunget til at gennemføre de ændringer, som skal til, for at vi også i fremtiden kan give dig de bedste tilbud og sætte pris på din støtte og loyalitet i svære tider.”

Som det ser ud nu er det kun SAS Ground Handling og Widerøe, som bliver frasolgt. For handlingsselskabet er der måske allerede underskrevet en hensigtserklæring om en handel. Sådan lød det på Rickard Gustafson i går.

SAS’ Eurobonus program har tæt på tre millioner medlemmer. Hver måned kommer ca. 30.000 til. Alene i Danmark har 537.000 Eurobonus’ første kort, Basic, 25.000 har sølvkortet og 12.000 guldkortet.

Eurobonus er med tre mio. årlige rejsende SAS’ tredjestørste kunde, kun overgået af den svenske stat og norske Statoil.

80 pct. af de optjente Eurobonus point bruges til at købe rejser eller blive opgraderet på flyvninger. Eurobonus-point gælder i fem år, fra de er optjent.

Ud over SAS-kortene på Basic, Sølv og Guld findes et fjerde kort, Pandion. Dette superkort har ca. 2.000 meget rejsende SAS-kunder, herunder 250 danskere. Pandion-kortet sikrer, at der altid er plads på SAS-flyet.