For første gang præsenterede SAS i dag sit nye flydesign – her omkranses modellen af en Airbus A350-900 af pressefotografer ved dagens præsentation på Royal-hotel i København. Foto: Henrik Baumgarten.

SAS skulle vælge mellem to nye flybemalinger

SAS har præsenteret sin nye flybemaling. Fra processen begyndte til beslutningen blev taget, var 100 muligheder i spil. De to finalister blev ”evolution” og ”revolution” – valget blev evolution.

Det er kun femte gang siden sin start i 1946, at SAS får nyt look på sine fly. Den femte version blev præsenteret i dag, torsdag, og får premiere når den første af otte bestilte Airbus A350-900 XWB kommer til København før jul.

Alle SAS’ otte A350’ere får base i København – premiereflyvningen bliver efter planen afgangen til Chicago den 28. januar.

Under denne artikel er der links til flere historier om SAS’ nye bemaling. Men den indeholder, kort fortalt: at flyskroget har fået en friskere grå farve, der er nu også et stort sølvgråt SAS-logo forrest på flyet ligesom SAS genkendelige blå farve fortsat er på halen og i et stort bånd ned mod bunden af flykroppen; de kommende farver ved motorerne bliver sølvgrå med et blåt bånd og med ordet ”Scandinavian” ligesom der også med store bogstaver kommer til at stå “Scandinavian” på bugen af flykroppen.

Hotel blev SAS’ start med skandinavisk design
I løbet af næste år skal de første af SAS’ A350’ere betjene langruterne til Beijing, Hong Kong, New York (Newark), Tokyo, San Francisco og Shanghai. Flyene har i SAS’ version plads til 300 passagerer, 40 på Business, 32 på Plus (premium economy) og resten på økonomiklasse, Go.

En stolt koncernchef for SAS, Rickard Gustafson, tog imod pressen på Royal-hotel i København ved præsentationen af den nye bemaling.

Det femstjernede Royal-hotel, der tidligere var en del af SAS, men som i dag er under Radisson Hotel Group, var valgt, fordi det ikoniske hotel blev bestilt af SAS og fra hotellets åbning i 1960 blev regnet som første klare eksempel på, hvordan SAS bruger skandinavisk design i sin markedsføring og til at tydeliggøre sit image.

”SAS er på vej mod stadig mere bæredygtighed, vi samarbejder jo med Airbus om at udvikle et el-fly, vi øger brugen af biobrændstof og er i gang med en flådefornyelse, der inden for de kommende år vil give SAS en af de yngste flyflåder blandt europæiske flyselskaber,” sagde Rickard Gustafson blandt andet i sin velkomst og tilføjede:

”Med den nye bemaling skriver vi et nyt kapitel, der fortæller om SAS’ fremtid, men hvor vi også husker vores fortid.”

I spidsen for det meget lille designteam hos SAS omkring de nye firmafarver på flyene var Kristine Mayer, senior manager product design hos SAS. Foto: Henrik Baumgarten.

Mange valgmuligheder
I spidsen for det meget lille designteam hos SAS omkring de nye firmafarver på flyene har været den 39-årige svensker Kristine Mayer, senior manager product design hos SAS.

Ved sammenkomsten på Royal-hotellet i København sagde hun til STANDBY.dk:

”Vi har samarbejdet om dette med designvirksomheden Bold Scandinavia, der er en strategisk samarbejdspartner for SAS. Da vi for cirka halvandet år siden begyndte at arbejde med det nye flydesign, spurgte vi blandt andet hinanden, hvilket budskab vil vi få frem, hvem er modtageren?

Vi startede med et helt blankt flyomrids. Der har gennem perioden nok været 100 muligheder i spil, men vi endte i det sene efterår sidste år med to kandidater. Vi kaldte den ene, og den som blev valgt, evolution, mens den anden blev betegnet som revolution,” siger Kristine Mayer – der ikke overraskende ikke ønsker at fremvise ”revolution-designet.”

”Men omkring årsskiftet til i år præsenterede vi de to muligheder for SAS’ koncernchef og direktionen samt SAS’ bestyrelse, der valgte evolutions-løsningen,” siger Kristine Mayer og tilføjer, at hun er meget sikker på, at SAS har dobbelttjekket hos alverdens flyselskaber, at ingen har præcis det samme design som fremover vil kunne ses på flyene fra SAS.

Alle fly skal have de nye farver
SAS får frem til 2023 leveret over 75 fabriksnye Airbus-fly i sine nye farver. SAS har bestilt 80 A320neo (new engine option, red), hvoraf 25 er leveret, samt tre A321 Long Range og de kommende otte A350. Fra efteråret begynder leveringerne i de nye firmafarver.

Alle SAS’ skal ommales til de nye farver – det vil ske fortløbende frem mod år 2024.

Relaterede artikler:

Officielt: Sådan ser fremtidens SAS-fly ud

Ekspert om nyt SAS-design: Elegant og skandinavisk

Unikt gruppefoto: British Airways-fly i fem bemalinger

Airbus leverer passagerjet nummer 12.000