SAS startede Take Off for 60 år siden

VOR EGEN VERDEN: Den sidste printudgave af Standby/TTG er på vej, mens fremtiden for både Stand By og Take Off nu udelukkende helliges dagliglivet på nettet. Når man har været med i 40 år, vælter minderne frem.

Af Ejvind Olesen

Ingen af os kan se ind i fremtiden. Vi kan prøve at kigge om hjørner. Måske rammer vi rigtigt, men det kan blive alvorligt, hvis man ikke i tide sadler om. Og der er unægtelig sket meget i rejsebranchen, siden SAS med Orla Anthonsen som redaktør udsendte første udgave af Take Off til sine mange agenter i 1957.

Ved 40 års jubilæet i 1997 var de tre redaktører siden starten, gæster i det vi dengang kaldte Stolen. Ingen af dem lever desværre mere.

Orla Anthonsen sagde: ”Der fandtes ikke noget organ, hvor rejsebureauerne kunne have kontakt med hinanden og med luftfarten ud over et blad som Take Off, derfor anså jeg det for en god ide, nu som dengang. Det var det eneste blad i Norden af sin art.”

Poul Tibæk, som overtog fra SAS i sit reklamebureau Danmarketing. ”Vi kørte det bare videre med andet og mere end SAS-nyheder. Det gav bredde og interesse. Jeg indledte et samarbejde med Danske Rejseskribenter.”

Erik Ryge var den, der først så de mange elektroniske muligheder og startede med SMART nyheder hver morgen. Til gengæld var han den, der ramte mest forkert med spådom om fremtiden, da han sagde: ”Jeg ser slet ikke den elektroniske kommunikation som en trussel, men som et supplement. Jeg synes stadigvæk, at det trykte ord på papir er noget, der er nemt at gå til. Kommunikation med elektronik er vanskelig, flygtig og tidrøvende. Vi kan bringe nyheder, som ikke nødvendigvis er tilgængelige for offentligheden, eller som Maren i Kæret ikke skal vide noget om. ” (Det var altså i 1997).

I det nye nummer er der også blevet plads til at lade redaktør Preben Jack Petersen fortælle, hvorfor han 25 år senere valgte at udgive Stand By og blive en hård konkurrent til Take Off.

Ved 50 års jubilæet legede vi på Take Off med tanken om at håne vores konkurrent lidt med et slogan som ”Dobbelt så gammel og dobbelt så god”, men det var vi trods alt for pæne til. Senere blev det gennem fusion til den store forbrødring, som nu lever videre på web i to daglige udgaver.

I det nummer på print, som er på vej ud, vil man også kunne gense en lang række forsider. I mange tilfælde med et Thai motiv. Da Poul Tibæk i sit reklamebureau havde Thai’s Europabudget, var forbindelsen nærliggende.

Ved 25 års jubilæet indrykkede Thai en annonce med ordlyden: ”Tak for Jeres støtte – hvad skulle vi have gjort uden Jer.”

Vi siger tak i lige måde. Også til de mange andre flyselskaber, hoteller, turistorganisationer, krydstogtselskaber med flere, som forhåbentlig flytter med over i webmagasinet, hvis de ikke allerede er der i forvejen.

På snarligt gensyn.