En SAS-strejke vil ramme Norge hårdest

BAGGRUND: Hvis 400 norske SAS piloter fastholder, at de ifølge SAS vil have mere og bedre forhold end deres danske og svenske kolleger, vil en strejke ramme norsk indenrigstrafik hårdest.

Af Ejvind Olesen

Der er fortsat et par dage tilbage i forhandling mellem SAS og Norsk Flygerforbund og fagforeningen Parat, begge med norske piloter i det skandinaviske flyselskab. Netop det skandinaviske truer med at slå revner på mange andre områder end i cockpittet.

I SAS er man godt træt af det evige vrøvl med nordmændene på et tidspunkt, hvor man netop har afsluttet en treårig overenskomst med deres danske og svenske kolleger. Og en konflikt kan sagtens medføre, at endnu flere ruter udstykkes til datterselskabet i Irland med baser i London og Malaga med start den 2. november.

I går sagde den danske pressechef Mariam Skovfoged til standby.dk: ”Vi vil gerne finde en løsning i Norge, ligesom det er sket i Danmark og i Sverige. I Norge har de sagt nej til det samme tilbud, som både de svenske og danske foreninger har sagt ja til. De vil have endnu mere, og derfor har de så valgt at strejke”.

Der er ikke mange lande, der er så afhængig af flytransport som Norge, skrev Thorbjørn Lothe fra NOH Luftfart i sommer. Bliver de ramt hårdt af strejken?

”Det er for tidligt at sige, hvordan en eventuel strejke vil påvirke trafikken her i Danmark. Det vil blive meget omfattende i Norge, men vi kan endnu ikke sige, hvilke ruter det vil have mest påvirkning på”, siger Mariam Skovfoged.

Det er en mere eller mindre officiel hemmelighed, at strejken i sin yderste konsekvens kan ende i en lockout af al SAS trafik i Norge, og det kan en ny norsk regering ikke tåle ret længe. Norge er allerede begyndt at sælge ud af statens aktier i SAS.

Det knager i fugerne, og piloterne kan blive årsag til, at korthuset fra 1946 braser sammen.

x

Læs Også

Sælger stumperne fra airberlin

Tysk auktionshus har online-auktion med alt fra flysæder, kabinetrolleyer til biler fra det krakkede flyselskab

Verden fik 3.524 nye flyruter sidste år

Ryanair var også sidste år den største leverandør af nye ruter, mens USA var landet hvor der blev åbnet flest.

EU-flypassagerer skal beskyttes bedre

Den fælleseuropæiske rejsebureauforening opfordrer EU til at sikre bedre økonomisk beskyttelse af flypassagerer ved eventuelle konkurser af flyselskaber.

IAGs overtagelse af NIKI er i fare

Flyselskabet NIKI, som indgav konkursbegæring den 13. december og stoppede sine operationer, venter stadig på godkendelse af at bliver overtaget af International Airlines Group, IAG, men nu er der problemer.

Flere restauranter til lufthavnen

Til sommer er Københavns Lufthavn klar med udvidelse af Terminal 2 med 25 nye butikker og restauranter.

Rekordår for London Gatwick

London Gatwick kom ud af 2017 efter sin travleste december nogensinde, da 3,2 millioner passagerer benyttede lufthavnen, hvilket var en stigning på 1,5 procent i forhold til december 2916.