BAGGRUND: Hvis 400 norske SAS piloter fastholder, at de ifølge SAS vil have mere og bedre forhold end deres danske og svenske kolleger, vil en strejke ramme norsk indenrigstrafik hårdest.
Af Ejvind Olesen
Der er fortsat et par dage tilbage i forhandling mellem SAS og Norsk Flygerforbund og fagforeningen Parat, begge med norske piloter i det skandinaviske flyselskab. Netop det skandinaviske truer med at slå revner på mange andre områder end i cockpittet.
I SAS er man godt træt af det evige vrøvl med nordmændene på et tidspunkt, hvor man netop har afsluttet en treårig overenskomst med deres danske og svenske kolleger. Og en konflikt kan sagtens medføre, at endnu flere ruter udstykkes til datterselskabet i Irland med baser i London og Malaga med start den 2. november.
I går sagde den danske pressechef Mariam Skovfoged til standby.dk: ”Vi vil gerne finde en løsning i Norge, ligesom det er sket i Danmark og i Sverige. I Norge har de sagt nej til det samme tilbud, som både de svenske og danske foreninger har sagt ja til. De vil have endnu mere, og derfor har de så valgt at strejke”.
Der er ikke mange lande, der er så afhængig af flytransport som Norge, skrev Thorbjørn Lothe fra NOH Luftfart i sommer. Bliver de ramt hårdt af strejken?
”Det er for tidligt at sige, hvordan en eventuel strejke vil påvirke trafikken her i Danmark. Det vil blive meget omfattende i Norge, men vi kan endnu ikke sige, hvilke ruter det vil have mest påvirkning på”, siger Mariam Skovfoged.
Det er en mere eller mindre officiel hemmelighed, at strejken i sin yderste konsekvens kan ende i en lockout af al SAS trafik i Norge, og det kan en ny norsk regering ikke tåle ret længe. Norge er allerede begyndt at sælge ud af statens aktier i SAS.
Det knager i fugerne, og piloterne kan blive årsag til, at korthuset fra 1946 braser sammen.