Satellittstyret miljøforbedring

SAS og norske Avinor gennemførte den første test i Tromsø Lufthavn natten til tirsdag, og reducerede udslippet med 300 kg CO2.

 

Med satellittbaseret teknologi kan flyet følge en optimal indflyvningsrute og dermed reducere flyets udslip med flere hundrede kg CO2 pr landing. SAS har testet metoden i sine simulatorer, men nu er det alvor.

 

”Vi arbejder kontinuerligt med at udvikle nye metoder til at reducere vores fodaftryk i naturen. Sammen med Avinor vil vi bidrage til nye systemer, som vil være et stort skridt i den rigtige retning for luftfarten”, siger Thomas Midteide, kommunikationsdirektør for SAS i Norge.

De grønne indflyvninger som nu testes er et af flere tiltag, som Avinor, SAS og flere andre aktører præsenterede i rapporten ’Bærekraftig og samfundsnyttig luftfart’ sidste år.

SAS har Norges mest moderne flyflåde og har det tekniske utstyr til at gennemføre sådanne indflyvninger. Flyet gennemfører det meste af indflyvningen helt automatisk, og glider ned i en perfekt bue med motorerne på tomgang under store dele af indflyvningen. Piloterne overvåger systemerne, og tager over lige før flyet skal lande.

 

”For os har det dobbelt effekt. Vi sparer både miljøet og penge”, siger Thomas Midteide. ”Vi har gennemført tusindvis af lignende landinger på Arlanda i Stockholm, men nu tager vi endnu et teknologisk skridt for at reducere udslippene.

 

”Miljøeffekten er det vigtigste, men samtidig kan myndighederne reducere investeringerne i jordbaseret navigationsudstyr i årene fremover”, siger Torbjørn Henriksen fra Avinor.

 

Testen gennemførtes af en Boeing 737 Next Generation, som startede fra Tromsø Lufthavn kl. 00.30, og landede igen en time senere efter at have gennemført en serie med optimale indflyvninger ved hjælp af satelittsystemer.

 

Tromsø er valgt fordi den topografisk er en af de mest krævende lufthavne for flyets systemer. I forhold til en ordinær indflyvning har testen et reduceret udslip på minimum 300 kg CO2.

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.