Gaming skal være et trækplaster for turisme til hovedstaden. (Foto: Gonzalo Arroyo | Bellagroup | Wonderfuld Copenhagen | PR)

København skal have flere gaming-turister

Bellagroup og Wonderful Copenhagen har fået tildelt et millionbeløb, der skal bruges til at etablere en esport- og gamingfestival, som skal tiltrække turister og erhvervsrejsende til hovedstaden.

I de senere år er populariteten af gaming og computerspil så godt som eksploderet i en sådan grad, at de store turneringer bliver sendt på tv, præmiepuljerne bugner og det at bruge fritiden foran en computer, konsol eller tablet ikke længere kan betragtes som en snæver interesse.

Ifølge Danmarks Statistik spiller halvdelen af alle danskere i en eller anden form, og tallet vokser til 84 procent, når man kigger isoleret på de 16- til 24-årige. Det anslås desuden, at der på verdensplan er omkring 2,7 milliarder mennesker, som er i berøring med markedet.

Astralis og flere andre prominente danske esport-hold har i en årrække været med til at etablere Danmark på en førerposition inden for blandt andet skydespillet Counter-Strike, og dét kombineret med den store interesse for gaming generelt håber Bellagroup og Wonderful Copenhagen at kunne benytte som en løftestang til at tiltrække turister fra ind- og udland til København med et nyt event.

Placeres uden for højsæsonen
Det skal ske ved, at der udvikles en årligt tilbagevende esport- og gamingfestival, som både omfatter virkelige og virtuelle oplevelser for deltagerne. Den skal efter planen finde sted i Bella Arena samt Bella Center Copenhagen, og til det formål har Bellagroup og Wonderful Copenhagen netop fået tildelt fire millioner kroner fra økonomiudvalget i Københavns Kommune.

Tre millioner kroner er øremærket til planlægning og afvikling af den kommende festival, mens en af millionerne skal benyttes til at aktivere børn og unge på kommunens institutioner og uddannelser i forbindelse med eventet samt til at tiltrække internationale talenter og samarbejdspartnere.

”Det kan blive en kæmpe driver ikke bare for branchen, men for hele byen at få et nyt, tilbagevendende superevent uden for turisthøjsæsonen at brande sig op imod. Et sted, hvor gæsterne udforsker gaming og esport på helt nye måder,” siger koncernchef Christian Folden Lund fra Bellagroup, der udover Bella Center blandt andet ejer Copenhagen Marriott Hotel, AC Hotel by Marriott Bella Sky Copenhagen samt hotellet Crowne Plaza Copenhagen Towers.

Midlerne kommer fra en pulje til såkaldte megaevents, og de skal benyttes til at få løbet festivalen i gang, men det oplyses, at ambitionen er, at den på sigt skal fungere uden kommunal støtte.

Til gavn for hele værdikæden
Mikkel Aarø-Hansen, der er administrerende direktør for Wonderful Copenhagen, mener, at eventet vil kunne skabe incitament til, at både entusiaster og branchefolk vil besøge København.

”Vi har analyseret det internationale marked for gaming-events, som både rummer den oplevelses- og branchemæssige vinkel. Her har vi set en mulighed for hovedstaden og er gået med i arbejdet med at udvikle en ny esport- og gamingfestival, som kan blive årligt tilbagevendende og have potentiale til at tiltrække både ferie- og erhvervsrejsende til hovedstaden.”

Ifølge overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) kan det endnu unavngivne event være med til potentielt at ”styrke København som en eventby”, mens Dansk Erhverv i en skriftlig kommentar påpeger, at afviklingen af denne type events bør være et område, der fokuseres på her til lands.

”Danmark bør satse på flere internationale events, til gavn for hele turismens værdikæde. Derfor er det dagens gode nyhed, at en tilbagevendende esport- og gamingfestival af international kaliber nu er kommet et afgørende skridt nærmere,” lyder meldingen fra erhvervsorganisationen.


Relaterede artikler:

Venteliste til Dansk Erhvervs årsdag for turisme

Højmark Rejser vil sponsere Esport

Esport Copenhagen Games i Bella Center