Singapore Airlines og SAS på vej mod nyskabelse

Der var juice, champagne og kransekage, da Singapore Airlines i går officielt markerede, at flyselskabet i nu 35 år har fløjet mellem Singapore og København.

 

Da ruten startede tog det 20 timer at komme frem til København pga. mellemlandinger. Singapore Airlines markerer i år også, at det er fem år siden selskabet som søsætningskunde tog megajumboen, A380, i brug – og at selskabet i år udfaser B747, som har tjent Singapore Airlines gennem 40 år i en række versioner.

 

Der var næsten udsolgt på Singapore Airlines’ afgang i går, tirsdag, fra København. Selskabet bruger B777-200 på dets eneste rute til Norden – tre gange om ugen. Flyet har 255 pladser på økonomiklasse og 27 på business.

 

Singapore Airlines og SAS har netop fået grønt lys til at udbygge selskabernes aftaler – bl.a. mellem København og Singapore. Det kan betyde flere fly – eller den større B777-300.

 

På afgangen i går var største passagergruppe 80 vietnamesere med bopæl i Norge, andre passagerer skulle til Australien og Bali.

1. juli var det 35 år siden, at en Boeing 707 fra Singapore Airlines landede i Københavns Lufthavn – via mellemlandinger i Colombo, Teheran og Zürich. Efter Boeing 707 betjente Singapore Airlines’ rute til København siden af DC 10, siden B747-200, -300, -400, Airbus 340 og i dag B777.

 

 

Pga. manglende kapacitet fra København flyves hovedparten af Singapore Airlines’ skandinaviske passagerer i dag via Singapore Airlines’ europæiske ruter fra bl.a. Amsterdam, London og Zürich.

Skrevet af Henrik Baumgarten