SJ Euronight – det svenske nattog fra Stockholm via København vil alligevel fortsætte med at køre hele vejen til Berlin. Arkivpressefoto fra SJ: Stefan Nilsson.

SJ fortsætter dagligt nattog via København til Berlin

Det svenske DSB, SJ, har fået tilladelse til fortsat at køre sit daglige nattog fra Stockholm via København og Hamborg til Berlin. Interessen fra passagererne har været større end forventet.

Egentlig var det planen, at SJ Euronight med udgangen af denne måned skulle slutte turen fra Stockholm via København og Odense i Hamborg. Men nu skriver SJ (Statens Järnvägar) i en pressemeddelelse, at man har fået tilladelse til og mulighed for at opretholde den tyske hovedstad som slutstation.

SJ Euronight kører fra Stockholm sidst på eftermiddag og er i Berlin næste morgen, en samlet rejsetid på 15 timer. Der køres også dagligt i den modsatte retning fra Berlin via Hamborg og Danmark til Sverige.

Christer Litzell, forretningschef på SJ, siger i pressemeddelelsen, at det ellers havde været planen, at SJ Euronight fra efteråret og gennem vinteren kun skulle være kørt til Hamborg. At man nu kan opretholde ruten helt til Berlin, kalder han ”virkelig gode nyheder.”

”Passagererne har fortsat med at vise stor interesse for at køre med SJ Euronight hele vejen til Berlin. Og da vi nu har indgået en ny aftale med vores tyske samarbejdspartner (RDC Deutschland), kan vi fortsætte med at køre vores nattog hele vejen til Berlin,” siger forretningschefen.

Bruges også til forretningsrejser
Ifølge SJ er interessen for Stockholm-Berlin ruten ikke bare stor fra fritidsrejsende, men også fra virksomheder som vælger den 15 timer lange togrejse fremfor flyet når medarbejdere skal på forretningsrejse eller til konferencer i Europa, oplyses det.

”Samtidig har vi også flere rejsende fra Tyskland, der skal til Sverige, end vi havde forventet,” tilføjer Christer Litzell.

SJ oplyser, at køreplanen og priserne for at køre med nattoget forbliver uforandret. SJ Euronight har flere pristyper, afhængig af den ønskede komfort. Der er sidde- og liggevogne samt egentlige sovekupéer.

På vejen fra Stockholm stopper toget i Norrköping, Linköping, Nässjö, Alvesta, Hässleholm, Lund og Malmø, hvorfra det kører ind i Danmark med stop i Københavns Lufthavn og Odense på vej til Tyskland.

 

Relaterede artikler:

Tyskland og Østrig vil fordoble antal nattog

DSB gør sig køreklar til flere udlandsruter

Greenpeace: Togrejser ofte dobbelt så dyre som flyet