SAS Aurobonus.

Skal rabat eller loyalitet være fremtiden?

Det mildt sagt vælter ud med reklame- og rabattilbud på rejser af enhver art her i januar. Bliver det loyalitetskunder eller tilbudsjægere, der skal have belønningen?

Det hele er et spørgsmål om tid. Om hvor længe kunderne i Brugsen eller Irma skal blive ved med via brochuren op til weekenden at have rabat på fredagsbøffen og 50 procent på vinene. Alternativet er at skabe mere kundeloyalitet, som en mere effektiv konkurrence.

I fremtiden vil Coop Danmark skifte fokus fra produktrabat til mere langsigtet loyalitetsrabat. Det siger koncerndirektør Jan Madsen til Berlingske Business: ”Vi vil belønne de loyale kunder, så det ikke er de hårde tilbudsjægere, der køber de fire billigste varer og går igen”.

Hvad har bøffer og rødvin med rejsebranchen at gøre? En hel del, for der skeles til udviklingen mod billige flyrejser, der er det område, hvor priserne er faldet mest sidste år. Sammen med prisen på biler. Avisen noterer, at for en gennemsnitsindkomst kostede en bil 44 procent af en årsløn i 1994. I år koster den 24 procent.

Det har aldrig været billigere
Næsten hver dag i sidste uge kunne man på nettet og i aviserne samt i TV se og høre om, at ’det har aldrig været billigere at flyve’, at ’det aldrig har været billigere at tage på krydstogt’ og at ’det aldrig har været billigere at tage på charterferie med familien’.

Det er en sandhed med modifikationer. For dem, der køber i tilbudsperioden som her i midten af januar, er det rigtigt. Det er samtidig dem, der jager tilbud af de tre-fire billigste varer og kan rejse på alle tider af året. Andre familier, som er tvunget til at rejse i skoleferierne, vil opdage, at så billigt er det heller ikke, at nå frem til bruttoprisen.

Når man i den forløbne uge, 16. januar, i 16 timer kunne købe en rejse hos DFDS med to døgns ophold om bord, middag og morgenmad mellem København og Oslo for 16 kroner, så er de fleste klar over, at det er virkelighed for de få. Men en sjov idé i bedste Black Friday-stil. Og så skal det minde om, at DFDS sejler næsten hver dag året rundt.

Noget af det, som er sværest at gennemskue, er krydstogterne. Rabatterne nu er tilsyneladende meget store – 35 til 50 procent – og mere, på tidspunkter, da det kan være svært at få udsolgt. Prisparameteret er utroligt variere.

Masser af de tillæg, som normalt koster pæne priser oven i basisprisen, er halveret eller helt fjernet. Det gælder drikkevarer, særpris i udvalgte restauranter, drikkepenge, udflugter etc. Meget af det, som rederierne selv har 50 procent fortjeneste på.

Har sjældent været dyrere
Jeg vover den dristige påstand, at en meget stor del af krydstogterne sjældent har været så dyre som nu. Når man kommer frem til bruttoprisen. Rederierne forsøger med et effektivt kampagneapparat at skjule det. Men hvorfor dog? Det er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel.

Og så tilbage til loyaliteten som konkurrenceparameter. Her ligger SAS i spidsen med sit bonusprogram. Så markant, at man på business klasse og klassen lige under, efterhånden skal lede længe for at finde en passager, som ikke har et bonuskort af en eller anden grad.

Men SAS har også de helt billige priser til de tre-fire kunder, som nævnt af Coop direktøren og som troløst går efter lavpriser med et eller andet flyselskab, bare det kan flyve.

Den form for konkurrence er markant her i årets første måned, men enhver kan sige sig selv, det ikke kan vare evigt. Der er ikke meget forretning i at flyve retur til New York for under 2.000 kroner. For ikke at sige, at det er klar tilsætning, hvis man ikke sælger nok af de dyre billetter og har nok af de mange tillægsydelser som bagage, sædereservering, mad og drikke om bord osv..

Hvad enten vi er på landjorden, i luften eller på vandet, gælder det om at udnytte loyalitetsfordele og konkurrencen, hvor den findes. Belønningen bør tilfalde de trofaste kunder over for flyselskaber, rederier og hoteller. Hvis parterne ikke kan se det, har de selv været ude om det.