Skandaleramt flyselskab atter til Danmark

Fra april næste år flyver KLM’s lavprisselskab, Transavia, atter på Københavns Lufthavn – i første omgang med en ny rute fire gange om ugen fra Eindhoven.

 

”Jeg er ”imponeret” over, at Transavia vender tilbage til danske marked – med den exit Transavia havde i 2010. Næppe mange danske rejsebureauer vil synes om atter at sælge Transavia,” siger Lars Thykier, adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening til takeoff.dk og tilføjer:

 

”Jeg tvivler på, at rejsebureauernes og forbrugernes hukommelse er så kort, at de ikke kan huske Transavias uværdige exit i 2010 på det danske marked. Det bliver svært igen at tro på Transavia. Mange rejsebureauer følte sig r..-rendt af Transavia, da de forlod Danmark. Jeg undrer mig over, at Transavia tør komme igen. De forlod ikke Danmark med noget troværdigt indtryk og får formentlig svært ved at finde en repræsentant, en GSA, i Danmark som vil repræsentere deres tvivlsomme varemærke.”

   

Transavia forsøgte efter daværende Sterlings konkurs sidst i 2008, at komme ind på det danske marked. Selskabet stationerede tre fly i Københavns Lufthavn og fløj en ruter til navnlig Sydeuropa. Men Transavia forlod 1. november 2010 det danske marked – selskabet kunne ikke klare sig i konkurrence med bl.a. daværende Cimber Sterling og Norwegian. Lukningen kostede ca. 150 arbejdspladser i Transavias danske selskab, bl.a. blandt det dansktalende kabinepersonale.

 

Transavia fik stor kritik for sin exitstrategi fra det danske marked – fra bl.a. Danmarks Rejsebureau Forening og daværende transportminister, Hans Christian Schmidt; selskabet ville nemlig ikke følge EU’s forordning 261/04, om nægtet ombordstigning.

 

Transavia tilbød nemlig kun de mange tusinde berørte passagerer billige pladser med Norwegian – frem for at følge reglerne og ombooke dem til første ledige afgang med andre flyselskaber. EU-forordningen siger, at et flyselskab skal tilbyde billetter – inden for rimelighedens grænser – med andre flyselskaber. Dermed gik der flere dage, inden passagererne blev transporteret hjem.

Transavia var ved sin exit fra Danmark i 2010 det 5-største flyselskab i Københavns Lufthavn – selskabet havde i 2009 samlet 374.000 passagerer i lufthavnen.

 

Op mod 50.000 passagerer var booket på Transavias flyvninger fra Danmark, da selskabet trak sig ud, skønnede Statens Luftfartsvæsen (SLV) i 2010. SLV hedder i dag Trafikstyrelsen.

Skrevet af Henrik Baumgarten