Skrækhistorier uden realiteter

En forklaring kan være dramatiske flyhistorier, som unødigt kan virke skræmmende, mener Torben Andersen, informationschef i Thomas Cook Airlines Scandinavia.

 

”Det seneste eksempel så vi tidligere på ugen, hvor en historie handlede om to fulde britiske kvinder, der under en flyvning fra Grækenland til England forsøgte at åbne en passagerdør. Beskrivelsen efterlod ingen tvivl om, hvordan de øvrige passagerer måtte havde siddet med frygten for at blive suget ud i intetheden fra ca. 10.000 meters højde. Heldigvis fik kabinepersonalet stoppet kvinderne, lød den beroligende slutning på historien”, siger Torben Andersen.

 

Han ved godt, at fakta har den uskik at dræbe en god historie. Og fakta er, at intet menneske – selv ikke Joachim B. Olsen på en rigtig god dag – kan åbne en flydør i luften. Døren er kileformet og overtrykket i kabinen gør, at vægten på døren (afhængigt af størrelse) er mellem 10 og 14 tons. Og den vægt kan intet menneske trække. Den engelske historie ’holder ikke vand’, men kan skræmme unødigt og skabe flyskræk hos endnu flere, mener Torben Andersen.

 

”Også historier om lyn, der rammer fly i luften, er med til at øge flyskrækken, men fly er bygget til at kunne tage imod et lyn og aflede elektriciteten via vingerne. Det er ikke usædvanligt, at et ganske almindeligt passagerfly bliver ramt af et lyn en gang om året”, slutter Torben Andersen.

Skrevet af Flemming Juul