Priceline.com køber Kayak Software for 11 milliarder kr. Og Momondos nye ejer skifter navn til Momondo Group.
Pricelines’ køb af Kayak.com er søgemaskinens hidtil største opkøb.
Og britiske Cheapflights Media, der i 2011 købte den danske rejsesøgemaskine Momondo, vil fremover bruge datterselskabets navn på koncernniveau som Momondo Group. Navneændringen afspejler fokus på international vækst og global positionering af Momondo-brandet.
Momondo group vil efter navneændringen fortsat have hovedsæde i London, mens Momondo bevarer sin base i København.
Men fremtiden er dyster for søgemaskiner som Momondo.
International Air Transport Association er langt fremme med en ny måde at sælge flybilletter på. Via NDC-projektet (New Distribution Capability) vil IATA-selskaberne arbejde direkte med kunderne – udenom reservationssystemer og søgemaskiner.
For at spare millioner på distribution af flybilletter, planlægger foreningen af verdens ruteflyselskaber, IATA, fra starten af næste år at teste det ny system.
Med NDC får IATA-selskaberne mulighed for at give deres priser til eksempelvis reservationssystemer. Disse får i dag en provision på omkring 25 kr. fra flyselskabet pr. solgt segment/strækning, hver gang der bookes en flybillet gennem GDS (Global Distribution Systems) reservationssystemer som Amadeus.
Dette beløb forventer IATA-selskaberne at kunne spare ved i stedet kun at levere sine priser direkte til kunderne, eventuelt også til de rejsebureauer, der vil samarbejde med flyselskaberne på nye præmisser.
Bliver NDC en realitet, vil det give store udfordringer for mange rejsebureauer, da IATA-flyselskaberne ikke forventes at sprede deres priser ud til alle bureauer og firmakunder via GDS’erne som det sker i dag, men typisk kun til dem, som flyselskaberne har aftaler med.
Det forventer i hvert fald adm. direktør for Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier.
Til standby.dk siger Lars Thykier: ”NDC, som IATA har arbejdet med det seneste par år, kommer bl.a., fordi flyselskaberne er trætte af, at reservationssystemerne tjener penge på flyselskabers distribution af flybilletter. Disse mange penge vil flyselskaberne prøve at beholde i deres egne lommer. Desuden mener IATA, at GDS’erne ikke er gode nok til at udbyde de enkelte flyselskabers produkter. Men som vi i DRF ser det, er der mange problemer med NDC.”
”Med NDC implementeret kommer langt færre priser på flybilletter ud til den brede offentlighed. Rejsebureauer får formentlig reduceret adgang til priser fra flyselskaber via GDS-systemerne – og vil fremover kun få priser fra de flyselskaber, bureauet har aftaler med.”
”Det kan f.eks. være, at Star Alliance tilbyder et rejsebureau priserne fra Star Alliance-medlemmerne – men at denne aftale formentlig bliver eksklusiv, så rejsebureauet ikke også kan samarbejde med eksempelvis flyselskaberne i de to andre alliancer,” siger Lars Thykier og tilføjer: ”Til gengæld for at få priserne fra Star Alliance-selskaberne skal rejsebureauer bl.a. aflevere data om de kunder, de ønsker at booke til flyselskaberne. NDC vil give rejsebureauet en helt ny rolle, hvor bureauet formentlig ikke vil kunne tilbyde priser fra alle IATA-flyselskaber og dermed ved rejsebureauet eller dets kunder ikke med sikkerhed, om de får den bedste pris på en given rute – eller blot på dem, som flyselskabet har lyst til at give rejsebureauet.”
”Problemet vil også ramme søgemaskiner som Momondo, Kayak osv., som heller ikke vil kunne få de nødvendige oplysninger, der skal til, for at man kan sammenligne priser. Det hele bliver mere uigennemskueligt. Det bliver uhyre komplekst med NDC og vil til en vis grad true rejsebureauernes fremtid når de ikke upartisk kan udbyde alle billetpriser,” siger Lars Thykier.