Tæt forbindelse mellem fødevareindustrien, hotel- og restaurantbranchen og turismen i Spanien er en økonomisk nødvendighed og en strategisk motor, lyder det fra Den Spanske Stats Turistbureau. Foto fra Segovia (nordvest for Madrid): Turespaña.

Spanien vil servere mere gastronomisk turisme

Spanien er ikke kun sol og strand, et voksende område er gastronomi, ”der har en spændende fremtid, hvor turisme og fødevareindustrien spiller central rolle,” oplyser det spanske turistråd.

Spanien er også kendt for sin rige kultur, landskaber og verdensberømt gastronomi. Dette samspil mellem disse vitale sektorer er en afgørende faktor i landets økonomiske vækst, og har potentiale til at føre Spanien mod en endnu mere bæredygtig udvikling.

Det siger Miguel Sanz Castedo, generalsekretær for Turespaña (den officielle, nationale spanske turistorganisation med blandt andet Den Spanske Stats Turistbureau) i et interview med mediet Revista Alimentaria.

Med over 108 milliarder euro i internationalt turistforbrug og 85 millioner udenlandske besøgende (her af én million ankomster fra Danmark) i 2023, er den økonomiske indflydelse af turismen på Spanien markant.

Dette er ikke kun en katalysator for den brede økonomi, men også en drivkraft for fødevareindustrien, der i stigende grad oplever efterspørgsel på grund af det stigende antal turister, der besøger Spanien. Spaniens kulinariske excellence er blevet en vigtig turistattraktion og har placeret Spanien som et referencepunkt for både madentusiaster og rejsende generelt, hedder det i pressemeddelelsen.

12 procent af Spaniens samlede BNP
Turisme er en central søjle i Spaniens økonomi, hvor den udgør omkring 12 procent af landets bruttonationalprodukt (BNP) og skaber næsten tre millioner arbejdspladser. Fødevareindustrien bidrager med 10 procent til BNP og beskæftiger over 2,5 millioner mennesker, oplyser Turespaña.

Turistrådet fremhæver også, at i en tid hvor bæredygtighed er blevet et centralt tema, har Spanien taget betydelige skridt for at sikre, at turismen ikke blot er en kortsigtet gevinst, men en langsigtet fordel.

Turespaña fremhæver stadig flere miljøvenlige praksisser i den spanske fødevare- og hotelbranche. Reduktion af plastforbrug, genbrug og affaldshåndtering er blevet standarder. Der er også en voksende interesse for bæredygtig gastronomi, hvor brugen af lokale produkter prioriteres. Dette ikke kun mindsker CO2-aftrykket, men støtter også lokale producenter og bidrager til den økonomiske udvikling af landdistrikterne, oplyses det.

Den tætte forbindelse mellem fødevareindustrien, hotel- og restaurantbranchen og turismen i Spanien er således ikke blot en økonomisk nødvendighed, men også en strategisk motor for en mere bæredygtig udvikling, skriver Turespaña i pressemeddelelsen, hvor der også står:

”Gastronomisk excellence og engagement i bæredygtighed er nøgler til en lys fremtid for disse sammenkoblede sektorer. De udgør fundamentet for en mere ansvarlig og robust turisme, der er i stand til at møde fremtidens udfordringer og fortsat positionere Spanien som en global lederdestination.”

 

Relatererede artikler:

Spanien: 12 procent flere udenlandske turister

Ny spansk turismestrategi: Fokus på bæredygtighed

Spansk turistdirektør: Vi vil ikke have flere hoteller