De spanske turistmyndigheder kommer nu med nærmere informationer om rejsens formål, for eksempel storbyferie. Her arkivfoto fra hovedstaden Madrid: Henrik Baumgarten.

Spansk kampagne skal genvinde rejsendes tillid

”Travel Safe” er ny kampagne fra de spanske turistmyndigheder. Den lanceres til markeder, der er klar til det, og vil blandt andet give information om tiltag i lande, der tillader rejser til Spanien.

”Med Travel Safe-kampagnen vil vi positionere Spaniens turisme-varemærke som det gode eksempel på at rejse sikkert,” siger turismeminister Reyes Maroto i en pressemeddelelse fra Den Spanske Stats Turistbureau.

Kampagnen lanceres i første omgang på de europæiske markeder, der er klar til det, og den vil vare så længe, tiltagene mod coronaen fortsætter, oplyses det.

Der oprettes en underhjemmeside på spain.info, der dagligt opdateres med information om indrejseregler til Spanien, ligesom den vil fortælle om nye tiltag i de forskellige spanske regioner

”Med kampagnen vil vi positionere Spaniens turisme-brand som det gode eksempel på at rejse sikkert, ligesom den skal bidrage til at øge turisternes tillid, så de igen vil rejse til vores land. Med den nye kampagne leverer vi nu officiel og opdateret information som en service, der skal bidrage til at genoprette tilliden og ikke mindst sikkerheden hos den rejsende,” siger turistministeren.

360 graders kommunikationsstrategi
”Travel Safe” er en 360 graders kommunikationsstrategi med informationer om sikkerhedsforanstaltninger og betingelser i forbindelse med rejser. Den udvikles til turister gennem en underside til den officielle spanske turisthjemmeside, spain.info, der findes på ni sprog.

På hjemmesiden vil man snart kunne se et interaktivt kort over Spanien, som dagligt opdateres med information om krav for indrejse til Spanien samt nye tiltag i de forskellige regioner.

Siden giver rejsende mulighed for at holde sig opdaterede om lokale og regionale restriktioner i forhold til nedlukning, mobilitet, restaurantkapacitet og andre turistservices, oplyses det.

Informationen på hjemmesiden skal gøre det muligt for rejsende at blive bekendt med forebyggende tiltag og reguleringer før, under og efter en rejse. Indholdet på hjemmesiden er organiseret efter rejsens formål. Det kan være med fokus på sol og strand, naturoplevelser eller en storbyferie. Her kan man søge informationen om for eksempel sikkerhed for hoteller, restauranter og museer med links til de forskellige protokoller for hver turistkategori.

Hjemmesiden vil også give officiel information om tiltag i forskellige lande for de, der rejser fra Spanien – for eksempel krav om test og regler om karantæne.

1,2 millioner danske ankomster til Spanien
Den Spanske Stats Turistbureau i Danmark hører under statsadministrationen TurEspaña, der udgøres af 33 afdelinger i 25 lande.

Sidste år var der 1,2 millioner danske ankomster til hele Spanien. De tre mest besøgte regioner var De Kanariske Øer med 312.000 danske ankomster, Andalusien med blandt andet Malaga havde 301.000, mens der var 201.000 danske ankomster til De Baleariske Øer med for eksempel Mallorca og Ibiza.

Relaterede artikler:

Udenrigsminister: Nej til at åbne Kanarieøerne nu

Spanien justerer sine rejsevejledninger

“Hård kamp om hver eneste gæst når grænserne åbner”