Sport og turisme går Ikke altid hånd i hånd

5
Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: For 25 år siden vandt Danmark europamesterskabet i fodbold, og vi blev kendt over hele verden, men fik næppe flere turister – Begivenheden blev mindet ved en sløv omgang  fodbold forleden. Turistreklame var det i hvert fald ikke.

Af Ejvind Olesen   

Jeg slumrede langsomt ind foran TV i tirsdags, da Danmark og Tyskland spillede landskamp i Brøndby for at mindes dengang, det var rigtig sommer i Danmark, i juni for 25 år siden. En bedøvende kedelig kamp mod de tyske reserver, som var børn dengang.

Dengang slog de danske Tyskland i finalen med 2-0 i Gøteborg, og blev kendt i det meste af verden. Jeg kom til at tænke på, hvad mon det egentlig betød for os som turistland? Formentlig ikke ret meget, men vi blev populære overalt, hvor vi kom frem, når de opdagede, vi var danskere.

Jeg hørte om jubelscener på barerne i Bangkok og Phuket – ikke bare, hvor der var danske kunder. Det blev fejret i Australien, i Grækenland, i Florida (nord for i USA anede ikke et dug om fodbold. Og det gør de stadig ikke.

Hvordan kan jeg vide det? Fordi jeg kort efter var på et af mine til dato 38 krydstogter. Dengang i Caribien, og man lærer mange folk at kende på en sådan tur med over to tusinde passagerer og 1.500 i besætningen om bord.

Taxachaufføren i Miami vidste alt om kampen. Han kom fra Mexico. Da jeg en stille eftermiddag gik en helt alene tur på en caribisk ø fulgte en 10 årige dreng efter mig for at tjene en skilling.

Med den traditionelle: ’Where are You from?’. En anelse irriteret sagde jeg ’Gambia’. ’No’, sagde han og smilede. ’Denmark’, sagde jeg. ’2-0’ svarede han omgående. Han fik straks et par dollarsedler.

Ja, vi blev kendt, men blandt de mange amerikanere om bord var det ikke grunden til, at de gerne ville en tur til Danmark. Der kom formentlig heller ikke flere europæiske turister for 25 år siden af den grund. Men det var generelt en god reklame, hvis man gerne vil være kendt.

Der er lavet utallige analyser af, hvorfor vi får turistbesøg og hvorfra. For de flestes vedkommende er det ud fra devisen ’Som man spørger får man svar’. Stil 10 spørgsmål og få svar i den rækkefølge, man spørger.

Der findes ingen facitliste for ansatte i turist- og hotelindustrien. Hotellerne kan, tæt på gæsterne, spørge bedre end Wonderful Copenhagen, som må holde sig til analysebureauerne.

Blandt de ansatte på skibet var en del fra Indonesien og Malaysia samt Phillippinerne. Når de hørte, jeg var fra Danmark, fik jeg omgående det store smil (Oh, badminton!), men også ’Oh, football- Germany’.

Amerikanerne ville bare så gerne se Copenhagen og Den lille Havfrue samt Tivoli. Resten måtte så komme, som det passer sig.

Mange år tilbage, da jeg sad på et af de første fly fra Cairo til Tel Aviv, spurgte min sidemand fra et af landene: ’Har I stadig ham, der siger i en telefonsvarer, at Danmark overgiver sig, hvis russerne kommer?’ (Glistrup).

En anden gang holdt jeg foredrag om alle vores herligheder i Business klubben i Los Angeles. Det første spørgsmål: ’Er det rigtigt, at politiet går tur med fangerne i Tivoli?’ Men ingen sportsspørgsmål på de kanter.

Jeg var en varm fortaler for Melody Grand Prix til Danmark før det flotte, vildt dyre og derfor håbløse arrangement i København. Fordi jeg troede, der forud for hver melodi ville blive vist fotos fra København.

Så fik vi i stedet fotoglimt fra de enkelte lande, men stort set, intet fra København. Næppe mange i udlandet husker Danmark fra den begivenhed. Kun vinderen, en østrigsk dame med overskæg. Flere turister fik vi næppe af den grund.

Sport og turisme går hånd i hånd ved den rigtige lejlighed. VM i landevejscykling i København, EM i håndbold i Herning og nu VM i ishockey næste år i Herning og København. Det er store turist events. Måske 150.000 udenlandske turister i to uger til ishockey og TV til over en mia. seere.

Men en sløv fodboldkamp mod Tyskland, eller en sejr i morgen i EM kval. i Kasakhstan, sætter ikke nogen turistrekord – Men, vi kan da altid håbe alligevel.

God weekend.

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

5 Comments on "Sport og turisme går Ikke altid hånd i hånd"

Notify of
avatar
Anders Larsen
Anders Larsen

Whaaat, Europa League finalen var i Stockholm, Champions League finalen blev godt nok spillet i Cardiff men det var altså mellem Juventus og Real Madrid

Kenneth
Kenneth

Ejwind snakker om VM 1992, ikke Europa league eller Champions league 🙂

Kaj Spangenberg
Kaj Spangenberg
I 1976 stod jeg på en bar i Roseau – hovedstad i Dominica, den lille østat mellem franske Guadeloupe og Martinique i Caribien. Ved siden af mig stod en af de sorte indbyggere. ”Where are you from?, spurgte han. ”Denmark”, lød mit svar.. Jeg kunne se, at han ikke anede, hvad jeg talte om. Men i baren serverede de øl og drinks på bakker med påskriften ” Carlsberg – the Glorious Beer of Copenhagen” og med et billede af den Lille Havfrue. Jeg fortalte min sorte ven, at Copenhagen er ”the capital of Denmark”. Den tyggede han noget på, indtil… Read more »
Claus
Claus
De rer ingen uden for Europa der følger VM i ishockey. Folk i USA g Canada, hvor ishockey ellers er stort er flintrende ligeglade med VM, da det falder sammen med Stanley Cup som er 20 gange større end VM. Det er jo også derfor at Spillerne fra NHL ikke kan få fri til VM. Det er simpelthen ikke regnet for noget der er værd at rejse efter. Og antallet af ishockey fans fra Asien, Afrika, Australien og Sydamerika kan også ligge på et meget lille sted. Men det skal da nok blive sjovt alligevel. Det er lige så sandt… Read more »
Michael
Michael
Det samme gælder håndbold (måske endnu mindre en ishockey – internationalt set). VM i ishockey vil lokke mange Svenskere over sundet, men vil de kun tage til Royal Arena og derefter direkte tilbage til Sverige? Ikke mange extra turistindtægter der… . (Hvis det er tilfældet?). København vil ikke kunne brande sig på samme måde som de rigtigt store byer; NYC, London, Paris, etc., hvor byen i sig selv “sælger billetter”. Dertil er Købehavn alt for lille. København er et “niche marked”, hvor turister kommer for at opleve nogle specielle ting; NOMA’s betydning for Københavns brand som en gourmet by for… Read more »
wpDiscuz