Amsterdam, Barcelona, Bergen, Dubrovnik, Mallorca, Santorini og Venedig er blandt de kendte rejsemål der på forskellige niveauer har indført begrænsninger for at få krydstogtskibe på afstand.
Destinationer, der gerne ser mindre til krydstogtskibe, lider i forvejen typisk af overturisme i større eller mindre grad.
I år forventes 35,7 millioner passagerer, flest fra USA fulgt af Kina, Tyskland og Storbritannien, at sejle på et oceangående krydstogtskib. Der er en stigning på over 13 procent fra de 31,5 millioner sidste år – der var seks procent højere end tallet fra 2019, året før pandemien.
Det viste nye tal fra CLIA, Cruise Lines International Association, krydstogtrederiernes globale brancheorganisation, forleden.
Verdens største krydstogtmarked er Caribien med 40 procent af den udbudte krydstogtkapacitet; 16 procent af kapaciteten sejler i Middelhavet, mens Nordvesteuropa med blandt andet Skandinavien, samt Asia/Pacific-regionen, begge har under 10 procent af årets udbudte krydstogtkapacitet.
Forurener
Selv om nye krydstogtskibe bliver stadig mere miljøvenlige og blandt andet kan bruge landstrøm i havne, der har denne mulighed, så forurener de stadig, siger kritikerne.
Også derfor betakker flere europæiske havne sig for krydstogtskibe – eller vil gerne have dem væk fra for eksempel centrum af byerne, skriver Euronews.
Det gælder blandt andet Barcelona og Venedig. I Barcelona blev krydstogtskibene sidste år fjernet fra Nord-terminalen, nu skal årligt omkring 340 krydstogtskibe bruge kajområdet Moll d’Adossat, der ligger fjernest fra beboelsesområder. I 2026 forventes Syd-terminalen at lukke for anløb af krydstogtskibe – i stedet skal de bruge en fjernere terminal.
Venedig smed allerede i 2021 krydstogtskibe væk fra byens centrum, i stedet kan de komme til kaj i industrihavne langt fra selve Venedig. Det har fået nogle krydstogtrederier til helt at koble Venedig af deres rejser.
Og på Mallorca, den største spanske middelhavsø, har myndighederne indført begrænsninger for, hvor mange og hvor store – målt i antal passagerer – krydstogtskibe, der må anløbe hovedbyen, Palma de Mallorca. Reglen er nu, at der kun må være tre krydstogtskibe i havnen – og kun ét af disse må have kapacitet til over 5.000 passagerer.
Højere skat på krydstogtpassagerer i Amsterdam
I Amsterdam har byrådet udelukket krydstogtskibe fra terminalområder tæt på byen. Amsterdam vil også stramme vilkårene for anløb af flodkrydstogtskibe.
Samtidig har Amsterdam gentagne gange forhøjet skatten på krydstogtskibe og krydstogtpassagerer.
Et gennemgående argument fra krydstogtbranchen og dens støtter er, at de mange millioner krydstogtpassagerer bidrager til rejsemålenes lokaløkonomi.
En nylig undersøgelsen fra norske Bergen, et hyppigt stop i forbindelse med krydstogter til de norske fjorde viste, at op til 40 procent af krydstogtpassagererne i snit bliver ombord under opholdet i havnen – og at de, der går i land i snit bruger lidt over 150 kroner.
Relaterede artikler:
Tre ud af fire krydstogter sejler i fire regioner