Star Alliance har brug for Brasilien og Indien

avianca a319FLYALLIANCER: På et møde i Wien blev der vedtaget optagelser af selskaber i Brasilien og til at prøve endnu engang med Air India.

Der var mange smukke ord og gode intentioner, men småt med reelle nyheder, da Star Alliance – verdens største flyalliance – holdt strategimøder i Wien i den forløbne uge.

Der var tale om gensidig forsikring af broderskabet, men hvor tæt det egentlig gælder, kan man godt undre sig lidt over, når man ser udviklingen det seneste halve år, hvor nogle slutter sig sammen på tværs og udelukker andre – uden at kæmpe for en gennemførelse med beslægtede partnere.

Det gælder således SAS over Nordatlanten, som på det felt er sendt ud af fællesskabet med Lufthansa, United Airlines og Air Canada.

Savnet af en partner i Brasilien, efter at TAM er gået til One World med AirChile og American Airlines, er mærkbart. Derfor blev det også vedtaget at starte optagelse af Avianca Brazil. Der var på mødet bred enighed om, at Brasilien er det kommende marked af vældig stor betydning, som alle vil satse på.

Er det kun SAS, der ikke kan se det?

Det næste hul i Star Alliance familien er Indien, hvor man allerede engang for to år siden har været ved at optage Air India, som imidlertid selv screenede sig af. Nu forsøges igen efter fusionen mellem Air India og Indian Airlines.

Ellers bliver en af de store mærkedage i 2014, helt præcis 4. juni, når Queens Terminal (Terminal 2) åbner i London Heathrow, og samtlige 22 Star Alliance medlemmer rykker ind i den samme terminal, der i fremtiden vil udgøre 23 procent markedsandel på Heathrow Lufthavnen.