Sterling nægter at betale fuld pris

Flyvesikringstjenesten Naviair er skyld i de massive flyforsinkelser, der herskede i starten af året og fortsætter sommeren over. Flyselskaberne har længe kritiseret, at Naviair har hævet sine priser med op mod 15 pct. samtidig med, at servicen er kraftigt forringet. Sterling nægter nu at betale fuld pris til Naviair, fordi mangel på flyveledere giver massive flyforsinkelser. Sterling forventer i år at skulle lægge 50 mio. kr. i Naviairs kasse i form af start- og overflyvningsafgifter, og en reduktion på få procent kan løbe op i flere mio. kr.

 

For SAS har problemerne i Naviair også kostet dyrt. »Cirka 15.000 af vores flyafgange siden 1. januar er blevet forsinket på grund af Naviair. Disse forsinkelser har kostet omkring 35 mio. kr.,« siger Susanne Larsen, adm. direktør i SAS Danmark. Hun opfordrer Naviair til enten at annullere prisstigningen, der for SAS løber op i 50 mio. kr. i år, eller tilbage-betale selskaberne de meromkostninger, forsinkelserne har medført. SAS vil dog fortsat betale regningerne, men tager nu kontakt til Statens Luftfartsvæsen i sagen.

 

Hos Cimber Air, der mistede hver tiende passager på grund af forsinkelserne i starten af året, er man også oprørt over prisstigningerne.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen