Stewardesser har krav på privatlivets fred

Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Derfor kan det teoretisk bliver til Kylle, Pylle og Rylle, mens kaptajn og styrmand præsenteres med fulde navn hos de fleste flyselskaber. I 1936 var det helt åbenlyst med ægteskabstilbud fra passagererne. En stewardesse fik 299 tilbud på 10 måneder.

Af Ejvind Olesen

”Goddag, velkommen om bord her hos SAS. Vi er i cockpittet kaptajn Peter Andersen og styrmand Frederik Sørensen, og vi skal have fornøjelsen af at flyve Dem hjem til København. I kabinen har vi purser Lise og stewardesserne Kylle, Pylle og Rylle.”

Et tænkt eksempel her i 2017. Men lidt derhenad i følge redaktør Torben Steno, Radio 24-7, på en tur hjem fra London med SAS for nylig, hvor cockpittet præsenterede sig med fulde navne. Mens ’de fire modne, kvindelige kabineansatte’ kun blev præsenteret med fornavn og mindede ham om netop Kylle, Pylle og Rylle.

Det blev til, at SAS står for ’Sexistisk Airlines System’ (Berlingske). ”Jeg er ikke krænket på kabinetøsernes vegne. Jeg undrer mig bare”, fortsætter han.

Det behøver han ikke. Det er kabinepersonalet selv (nej det er ikke en stillingsbetegnelse fra en badeanstalt), der har ønsket det sådan og flyselskaberne, der accepterer.

For at værne om især de kvindelige medarbejderes privatliv, men naturligvis også om stewards. Et sjældent efternavn, og det er let at forfølge, når man igen er på landjorden.

Måske ender det i stalking

En smart stewardesse i en smart uniform kan tænde en brand i nogen, som senere kan udvikle sig til ren stalking i en sygelig adfærd. Det kan være belastende og kan ende med at blive rigtig farligt.

I dag skal vi komme hinanden ved, og bortset fra nogle obligatoriske sætninger om sikkerhed om bord, og den helt banale om at ’huske at spænde sikkerhedsselerne og rette stoleryggene op til lodret position’, er det stort set frit, hvordan piloter og purser vælger at kommunikere til passagererne.

”Gør det til en oplevelse at flyve. Fortæl, når I har adgang til en mikrofon. Find selv ud af, hvornår det er passende og en god idé at tie helt stille,” hørte vi på det smilekursus hos SAS, som jeg deltog i under Jan Carlzons regeringstid i SAS. Der er intet nyt under Solen, måske bortset fra de elektroniske kommunikationsmidler.

Høfligt afslag 

Jeg har genopfrisket bogen ’Vi var de første’ om stewardessen som danmarkshistorie af Nelle Vierhout. Hun fortæller blandt andet:

”Da de første engelske stewardesser begyndte i maj 1936, fik de stor presseomtale. Især blev der skrevet om alle de ægteskabstilbud, pigerne fik. En af dem fortalte til Daily Express, at hun i de første ti måneder havde fået 299 ægteskabstilbud.

På et tidspunkt var halvdelen af de hollandske stewardesser allerede blevet gift og holdt op med at flyve. De øvrige europæiske stewardesser blev bedt om på en pæn og diplomatisk måde at afslå alle tilbud om middage, koncerter og biografbesøg etc. Det var trods alt selskabernes kunder, der kom med tilbud, og de skulle have et høfligt afslag.”

Captain Lise

Fra et cockpit i et fly og fra en kommandobro på et krydstogtskib skal fartøjets chef udstråle autoritet. Den pågældende har øverste ansvar for passagerer og besætning. Kan man i dag være på fornavn med ham eller hende?

Ja, det kan man faktisk godt. En dansk krydstogtkaptajn, for eksempel, Erik Jensen, kan sagtens vælge at kalde sig Captain Erik uden at miste noget af den aura, der står om ham. Det går sikkert også med Captain Lise uden problemer.

Man hører også: ”Goddag. Jeg er Deres kaptajn. Velkommen om bord på SAS-fly nr….til Københavm.”  Altså, den totale anonymitet.

Det kan godt være, at Pylle bliver både forlovet og gift med en passager. Det er muligt, at kaptajn Ib Jensen aldrig bliver det. Men vi lever med det. Bare de flyver os sikkert fra A til B.

God weekend.