Stockholms nye hydrofoil-færge Nova fra Candela. (Foto: Candela | PR)

Stockholm først i verden med ny slags færgerute

I fremtiden skal flere borgere og turister i Stockholm sejle rundt i byen. Det er i hvert fald håbet, og derfor er en hurtigere færge, som benytter en mere bæredygtig teknologi, nu blevet sat i vandet.

Det skal være nemmere, hurtigere og ikke mindst mere skånsomt for miljøet, når såvel indbyggerne i Stockholm som tilrejsende besøgende fremover bevæger sig på tværs af byen ved hjælp af vandvejene i den skandinaviske hovedstad.

Det er i hvert fald idéen med, at man som et forsøg har etableret verdens første færgerute, der besejles med en såkaldt hydrofoil-færge. Det er en betegnelse, der benyttes om et skib, som er udstyret med bæreflader, der løfter dets skrog op over vandet således, at farten øges.

Ikke nok med at skibet, der bærer navnet Nova, kan sejle hurtigere, men det er også bedre for miljøet. Den mindre modstand fra vandet betyder nemlig, at det forbruger omkring 80 procent mindre energi end traditionelle fartøjer, oplyser producenten Candela.

Ser muligheder i teknologien
Nova er en af producentens nye modeller kaldet P-12, og den er den første af sin slags, der tages i brug af en kunde. Færgen drives frem af elektricitet, larmer begrænset og med sin hastighed på 25 knob eller 46 kilometer i timen er den det hurtigste skib i Stockholms flåde af vandfartøjer, som benyttes til offentlig transport.

Årsagen til, at myndighederne i den svenske hovedstad er begyndt at spejde efter et mere klimavenligt alternativ er, at de omkring 70 fartøjer, som i øjeblikket udgør flåden, sluger flere fossile brændstoffer end alle hovedstadens busser og tog tilsammen, mens det kun er et fåtal af passagerer, der benytter dem.

Det vil Stockholm dog gerne ændre på, da man har en oplevelse af, at mange pendlere godt kan lide at sejle frem og tilbage, men høje priser og lange rejsetider holder dem fra det. Fra hovedstadens side mener man dog, at netop hydrofoil-teknologien vil spille en nøglerolle i den forvandling.

Teknologien betyder blandt andet, at der skabes mindre bølger, hvilket betyder, at Nova og lignende færger gør planlægningen mere fleksibel, da de kan besejle dele af byen, hvor lovgivningen om gener fra netop bølger ellers ville sætte en stopper for aktiviteterne.

Er underudnyttede
At Nova nu er blevet sluppet løs i byen sker som led i et pilotprojekt, der afvikles som et samarbejde mellem Trafikverket, Region Stockholm og Candela. Det vil fortsætter indtil vandet fryser til is, men til foråret genoptages det og løber indtil august.

”I løbet af de seneste 100 år har konventionelle skibe ikke udviklet sig særligt meget, og sammen med kampvogne er de i dag er blandt de mindst energieffektive transportformer,” udtaler Gustav Hasselskog, der har stiftet Candela, som han i dag er administrerende direktør for.

”I mange byer er den korteste vej over vandet, da det er menneskehedens ældste infrastruktur, men i dag er vores vandveje underudnyttede på grund af de høje udgifter, problemer med bølger samt udledninger fra de traditionelle fartøjer. Hvis vi kan indfri dette potentiale, kan vi gøre byerne mere attraktiv.”


Relaterede artikler:

Stockholm styrker sit destinationsudviklingsselskab

Verdens største by af træ kan trække turister til

Scandlines bestiller miljøvenlig reservefærge