Også den danske mødebranche holder sine  events; her arkivfoto fra Turisme Politisk Årsmøde 2017, arrangeret af Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, VisitDenmark og Turismeerhvervets Samarbejdsforum. Foto: Kaj Bonne.

Stor efterspørgsel på Danmark til møder og events

”Jeg er aldrig kommet hjem med så mange forespørgsler,” siger salgsdirektør for en af Danmarks største konference- og eventarrangører efter stor MICE-messe.

Mødemarkedet i Danmark omsatte sidste år for 26 milliarder kroner og gav blandt andet 1,5 millioner hotelovernatninger. Det viste ny brancherapport -”Mødemarkedets økonomiske betydning i Danmark” – for nylig.

Og at det går godt for den danske MICE (Meetings, Incentives, Conferences og Events) branche skriver Per Ankær, nordisk salgsdirektør for schweiziske MCI, gerne under på. Per Ankær, der selv ejer Kongreskompagniet i Aarhus, det største danske kongresfirma udenfor København, har netop været til den store, årlige MICE-messe IBTM i Barcelona – og vendte meget tilfreds hjem.

”Der var forespørgsler fra nærmest hele verden, navnlig USA, Tyskland, Holland og Frankrig om at vi skulle byde på både kongresser og firmaevents de kommende år i Danmark og Sverige. Jeg er aldrig kommet hjem fra IBTM med så mange forespørgsler, hvilket er tegn på, at efterspørgslen på Danmark og Sverige er rigtig stor,” siger Per Ankær. IBTM havde i november cirka 3.000 udstillere og 15.000 indkøbere fra 140 lande.

Per Ankær siger: ”MCI i Danmark glæder os over de mange nye hotelværelser, der kommer til navnlig København i disse år. De kan forhåbentlig være med til at holde priserne på hotelværelser i ro, så også MICE-væksten i Danmark kan fortsætte.”

Mens alene København i dag har over 21.000 hotelværelser, vil det tal om bare tre år være steget til op mod 30.000. Det øger konkurrencen mellem hotellerne for at få solgt de ekstra værelser – men vil også betyde, at København kan tiltrække større kongresser, som hovedstaden i dag ikke har hotelkapacitet til.

Højt døgnforbrug
Og MICE-turisterne er god business for København: de bruger i snit over 3.000 kroner om dagen på hotel, bespisning, shopping, transport og så videre. Årligt har København over 100.000 MICE-turister, hvilket giver en omsætning på over tre milliarder kroner. Hertil kommer deltagere ved blandt andet firma- og sportsevents, så den samlede MICE-kage bliver endnu større.

Udover de mange flere nye hoteller og hotelværelser, er også Københavns største kongrescenter, Bella Center, på vej med øget kapacitet. En ny hal bliver ifølge Bella Center den største kongreshal i Nordeuropa når den står klar sidst i 2020 med siddeplads til 7.000 – dobbelt så mange som Bella Center i dag har plads til i én hal. Den nye hal kan naturligvis også kan bruges til udstillinger.

”Med den nye hal i Bella Center og de mange tusinde nye hotelværelser kan København byde på kongresser med mellem 25-30.000 deltagere. Det er kongresser der i dag shopper uden om København, fordi vi ikke har kapacitet til dem,” sagde koncernchef for BC (Bella Center) Hospitality Group, Allan L. Agerholm, tidligere i år til STANDBY.dk

Relaterede artikler:

Møder i Danmark for 26 milliarder kroner

Bella Center klar til stor udvidelse

Konkurrent snupper kendt salgschef fra Scandic