Stor hyldest til Sun-Airs stifter

Fra festivitassen ved Niels Sundbergs sidste flyvning som kommerciel pilot, fra venstre Kristian Tvergaard, account manager Jette Nørskov, Niels Sundberg, og account manager Alice Sloth.

Fra festivitassen ved Niels Sundbergs sidste flyvning som kommerciel pilot, fra venstre Kristian Tvergaard, account manager Jette Nørskov, Niels Sundberg, og account manager Alice Sloth.

LUFTFART: Sun-Airs ejer og adm. direktør rundede i weekenden de 65 år – dermed må han ikke flyve mere som kommerciel pilot. Hans sidste flyvning blev fejret med flot hangarfest i Billund, hvor der også var kærlige ”hug.”

”Helt ærligt, jeg troede, jeg efter min sidste flyvning i dag skulle op til Svæveflycenter Arnborg ved Herning; dette kom virkelig bag på mig,” sagde Niels Sundberg fredag eftermiddag til standby.dk – ”dette” var surprise-festen, Sun-Air havde arrangeret for Niels Sundberg.

Sun-Airs grundlægger, flykaptajn Niels Sundberg, var kort forinden landet efter sidste flyvning som kommerciel pilot – med sin søn, flykaptajn Kristoffer Sundberg, som styrmand og datteren, Susanne Sundberg, som stewardesse.

Niels Sundbergs sidste flyvning for den danske British Airways-partner siden 1996 var BA 8228, fra Bruxelles til Billund med 24 passagerer, bl.a. hans hustru, Gunhild.

Niels Sundberg havde måske lugtet lunten om, at noget var i gære, da han og besætningen efter afsætning af passagererne, blev bedt om at blive i flyet. ”Normalt ville flyet jo bare blive trukket over til vores hangarområde,” sagde han.

Kontroltårnet bad flyet taxie til Sun-Airs hangarområde – her holdt to af lufthavnens brandbiler klar til at sprøjte æresport. Først efter den var passeret, kunne Sundberg se de over 200 indbudte gæster vifte med Dannebrogsflag for ham, der har haft foreløbig 14.000 flyvetimer.

Gæsterne blev bagefter budt ind i en festpyntet hangar, hvor der bl.a. var taler fra hans fire børn og hustru.

Selve Sun-Air startede for 35 år siden, hvor bl.a. handel med fly var det oprindelige forretningsgrundlag. I sin tale sagde hustruen, Gunhild Sundberg: ”Dette er nok den værste dag i dit liv, det er i hvert fald ikke en, du har glædet dig til. Når du skulle til dit pilotcheck, havde du altid en masse indbildte sygdomme, men det viste sig altid, at du var fuldstændig rask – og fuldstændig hysterisk.”

Ud over Niels Sundbergs interesse for fly er han også glad for det maritime, han har bl.a. en båd i Juelsminde – og aftjente i øvrigt sin værnepligt i Flåden.

Sun-Airs bestyrelsesformand, Jørgen Meyer, sagde i sin tale, at flyselskabets bestyrelse nu glæder sig til at have Niels Sundberg til rådighed på fuldtid. Han fremhævede, at Sun-Air i alle sine 35 år har haft sorte tal.

Det seneste årsregnskab gav et overskud før skat på 28,1 mio. kr. ud af en omsætning på ca. 400 mio. kr.

Sun-Air har boomet efter konkursen i Cimber Sterling sidste år og noterer, at selskabet i seneste regnskabsår ”har haft en positiv udvikling i samtlige afdelinger: ruteflyvning, charterflyvning, flysalg og leasing, reservedelshandel samt flyværkstedsdrift.”

Sun-Air har 12 Dornier 328-jets, alle med plads til 32 passagerer. Det har 180 medarbejdere, åbnede sidste år fem nye ruter, primært i kølvandet på Cimber Sterlings konkurs. Fremgangen af passagerer var markant – fra 130.000 i 2011 til 190.000 i 2012.

Niels Sundberg sagde til standby.dk, at ikke har planer om at lade sig pensionere – men når det sker, bliver selskabets underdirektør, Kristian Tvergaard, det nye ansigt udadtil, mens han søn, Kristoffer, skal stå for det økonomiske.

Fra hjemmebasen i Billund flyver Sun-Air til Bergen, Bruxelles, Düsseldorf, London City, Manchester, München, Oslo og Stockholm Bromma. Hertil kommer ruterne fra Aarhus til Gøteborg (og derfra videre til Manchester) samt til Oslo og Stockholm Bromma. Fra Aalborg flyver selskabet foreløbig til Oslo.

Ca. 60 pct. af selskabets passagerer flyver fra Billund, over 30 pct. på Aarhus-ruterne, mens de resterende er på ruten mellem Aalborg og Oslo.

Om Sun-Air sagde Sydbanks aktieanalytiker, Jacob Pedersen, i fredags under festivitassen til standby.dk:

”Sun-Air har superfin niche, som det er svært at mase sig ind på, og hvor de leverer god service gang på gang.”

Selv om Niels Sundberg fredag havde sidste flyvning som kommerciel pilot, var han atter på vingerne dagen efter. Sammen med sin søn, Kristoffer, fløj han et af selskabets fly til Mallorca. Ombord var familiemedlemmer og nære venner. De skulle fejre hans 65-års fødselsdag i søndags.

Stor hyldest til Sun-Airs stifter

Fra festivitassen ved Niels Sundbergs sidste flyvning som kommerciel pilot, fra venstre Kristian Tvergaard, account manager Jette Nørskov, Niels Sundberg, og account manager Alice Sloth.

Fra festivitassen ved Niels Sundbergs sidste flyvning som kommerciel pilot, fra venstre Kristian Tvergaard, account manager Jette Nørskov, Niels Sundberg, og account manager Alice Sloth.

LUFTFART: Sun-Airs ejer og adm. direktør rundede i weekenden de 65 år – dermed må han ikke flyve mere som kommerciel pilot. Hans sidste flyvning blev fejret med flot hangarfest i Billund, hvor der også var kærlige ”hug.”

”Helt ærligt, jeg troede, jeg efter min sidste flyvning i dag skulle op til Svæveflycenter Arnborg ved Herning; dette kom virkelig bag på mig,” sagde Niels Sundberg fredag eftermiddag til standby.dk – ”dette” var surprise-festen, Sun-Air havde arrangeret for Niels Sundberg.

Sun-Airs grundlægger, flykaptajn Niels Sundberg, var kort forinden landet efter sidste flyvning som kommerciel pilot – med sin søn, flykaptajn Kristoffer Sundberg, som styrmand og datteren, Susanne Sundberg, som stewardesse.

Niels Sundbergs sidste flyvning for den danske British Airways-partner siden 1996 var BA 8228, fra Bruxelles til Billund med 24 passagerer, bl.a. hans hustru, Gunhild.

Niels Sundberg havde måske lugtet lunten om, at noget var i gære, da han og besætningen efter afsætning af passagererne, blev bedt om at blive i flyet. ”Normalt ville flyet jo bare blive trukket over til vores hangarområde,” sagde han.

Kontroltårnet bad flyet taxie til Sun-Airs hangarområde – her holdt to af lufthavnens brandbiler klar til at sprøjte æresport. Først efter den var passeret, kunne Sundberg se de over 200 indbudte gæster vifte med Dannebrogsflag for ham, der har haft foreløbig 14.000 flyvetimer.

Gæsterne blev bagefter budt ind i en festpyntet hangar, hvor der bl.a. var taler fra hans fire børn og hustru.

Selve Sun-Air startede for 35 år siden, hvor bl.a. handel med fly var det oprindelige forretningsgrundlag. I sin tale sagde hustruen, Gunhild Sundberg: ”Dette er nok den værste dag i dit liv, det er i hvert fald ikke en, du har glædet dig til. Når du skulle til dit pilotcheck, havde du altid en masse indbildte sygdomme, men det viste sig altid, at du var fuldstændig rask – og fuldstændig hysterisk.”

Ud over Niels Sundbergs interesse for fly er han også glad for det maritime, han har bl.a. en båd i Juelsminde – og aftjente i øvrigt sin værnepligt i Flåden.

Sun-Airs bestyrelsesformand, Jørgen Meyer, sagde i sin tale, at flyselskabets bestyrelse nu glæder sig til at have Niels Sundberg til rådighed på fuldtid. Han fremhævede, at Sun-Air i alle sine 35 år har haft sorte tal.

Det seneste årsregnskab gav et overskud før skat på 28,1 mio. kr. ud af en omsætning på ca. 400 mio. kr.

Sun-Air har boomet efter konkursen i Cimber Sterling sidste år og noterer, at selskabet i seneste regnskabsår ”har haft en positiv udvikling i samtlige afdelinger: ruteflyvning, charterflyvning, flysalg og leasing, reservedelshandel samt flyværkstedsdrift.”

Sun-Air har 12 Dornier 328-jets, alle med plads til 32 passagerer. Det har 180 medarbejdere, åbnede sidste år fem nye ruter, primært i kølvandet på Cimber Sterlings konkurs. Fremgangen af passagerer var markant – fra 130.000 i 2011 til 190.000 i 2012.

Niels Sundberg sagde til standby.dk, at ikke har planer om at lade sig pensionere – men når det sker, bliver selskabets underdirektør, Kristian Tvergaard, det nye ansigt udadtil, mens han søn, Kristoffer, skal stå for det økonomiske.

Fra hjemmebasen i Billund flyver Sun-Air til Bergen, Bruxelles, Düsseldorf, London City, Manchester, München, Oslo og Stockholm Bromma. Hertil kommer ruterne fra Aarhus til Gøteborg (og derfra videre til Manchester) samt til Oslo og Stockholm Bromma. Fra Aalborg flyver selskabet foreløbig til Oslo.

Ca. 60 pct. af selskabets passagerer flyver fra Billund, over 30 pct. på Aarhus-ruterne, mens de resterende er på ruten mellem Aalborg og Oslo.

Om Sun-Air sagde Sydbanks aktieanalytiker, Jacob Pedersen, i fredags under festivitassen til standby.dk:

”Sun-Air har superfin niche, som det er svært at mase sig ind på, og hvor de leverer god service gang på gang.”

Selv om Niels Sundberg fredag havde sidste flyvning som kommerciel pilot, var han atter på vingerne dagen efter. Sammen med sin søn, Kristoffer, fløj han et af selskabets fly til Mallorca. Ombord var familiemedlemmer og nære venner. De skulle fejre hans 65-års fødselsdag i søndags.