Knuthenborg Safaripark bruges som noget af baggrunden for at tiltrække flere danske turister til Lolland Falster. Foto: Knuthenborg Safaripark via Visit Lolland Falster.

Stor interesse for nyt dansk turismeprojekt

I stedet for at kalde sig Visit Lolland-Falster markedsfører destinationen sig nu også som ”Sydhavsøerne.” Og det har givet stor opmærksomhed, siger destinationens turistchef.

Brian Lindorf Hansen, direktør for Visit Lolland-Falster, var med i panelet, da Danske Rejsejournalister onsdag havde debatmøde på hotel- og konferencecentret Rungstedgaard nord for København om dansk turisme i en coronatid.

Her fortalte Brian Lindorf Hansen, at Visit Lolland-Falster i foråret begyndte at markedsføre destinationen under navnet Sydhavsøerne. ”Der er 27 øer i hvad vi kalder Sydhavsøerne. Destinationen har altid haft megen fokus på nærmarkederne, derfor har coronakrisen ikke gjort så ondt på os som andre steder,” sagde han.

Lolland Falster er lige nu kun 20 procent bagefter samme års besøgstal fra turisterne. Lalandia på Lolland er destinationens største turistattraktion ”og trækker vi besøgstallene fra Lalandia ud af ligningen, er vi faktisk nogenlunde med. Selv om vi mangler de tyske turister, der udgør 30 procent af de 1,9 millioner årlige overnatninger i regionen,” sagde turistchefen og tilføjede, at som bookingstallene er nu, forventer destinationen nærmest udsolgt under den kommende sommerferie.

Stor interesse for ny kampagne
Siden Visit Lolland Falster begyndte at markedsføre konceptet med Sydhavsøerne, har kampagnens hjemmeside haft 750.000 unikke besøgende, halvdelen fra Vestdanmark, fortalte Brian Lindorf Hansen, der efterlyste bedre og hurtigere turismetal, som destinationerne kan arbejde med.

De danske Sydhavsøerne kører en kampagne, hvor der for eksempel er foto med en solopgang med silhuetter af giraffer og teksten siger: ”Det er måske ikke Serengeti, men det er tæt på.”

At det er ”tæt på” har en dobbeltbetydning – dels har Knuthenborg Safaripark tæt på Bandholm på Lolland så mange dyr, at det med god vilje kan minde om den enorme Serengeti i Tanzania, og dels er Lolland tæt på det øvrige Danmark.

Nu bruger Visit Lolland Falster i samarbejde med det lokale turismeerhverv tre millioner kroner på at lokke danskerne til at holde ferie på “Sydhavsøerne,” som del af satsningen på indenrigsturisme i Danmark denne sommer under coronakrisen.

Destinationschef for Visit Lolland-Falster, Brian Lindorf Hansen, sagde i foråret til Folketidende.dk, der blandt andet udkommer på Lolland Falster:

”Det er sandsynligvis et mindretal, der tænker på Sydhavsøerne, når de drømmer om sydlige himmelstrøg. Men vi vil vise, at for eksempel Marielyst er en flot pedant til Mauritius. Sydhavsøerne skal placeres på landkortet og i danskernes bevidsthed som en destination med meget at byde på,” sagde Brian Lindorf Hansen.

Relaterede artikler:

”Jeg er meget bekymret for dansk storbyturisme”

Danskerne vil bruge flere penge på indenrigsferier

Mere sexet navn skal markedsføre dansk destination