Stor konference om dansk turisme

Venstre har på fredag turismekonference – baggrunden er bl.a., at turismen i Danmark er i en alvorlig situation.

 

Turismekonferencen er åben for alle – den begynder kl. 9 og slutter kl. 15 i Fællessalen på Christiansborg.

 

Blandt deltagerne er folketingsmedlemmer fra Venstre, herunder skatteminister Troels Lund Poulsen.

 

Gennem dagen er der indlæg fra bl.a. bestyrelsesformand for VisitDenmark, Brian Petersen, samt paneldebat med VisitDenmarks nye bestyrelse

 

Et andet panel debatterer, hvordan der skabes fornyet vækst i dansk turisme. Her deltager bl.a. Tivoli-direktør, Lars Liebst, Carlos Villaro Lassen fra Feriehusudlejernes Brancheforening, hoteldirektør Allan L. Agerholm fra Horesta samt Poul Fejer Christiansen fra Campingrådet.

 

Også formanden for Wonderful Copenhagen, Michael Metz Mørch, holder indlæg under konferencen – det samme gør en række eksterne eksperter.

 

Hurtig tilmelding til Memona Azhar på e-mail: vckp@ft.dk – der er kun få pladser tilbage.

 

Konferencegebyr på 200 kr. indbetales på konto nr.: 4490 511 11 96.
Indbetalingen mærkes med: Navn + Turismekonference.

 

For gebyret på 200 kr. er der også frokost, drikkevarer og snacks i løbet af dagen.

###

Mange meninger om Danish Travel Awards

Som nyskabelse spurgte Stand By efter dette års Danish Travel Awards om deltagernes mening – alle svarerne læses af DTA’s præsidium, her er nogle af dem.

Af Henrik Baumgarten

”Hvad var det bedste ved Danish Travel Awards 2010,” lød et af vores spørgsmål. Svarerne var bl.a.:
”Hotellet, konferencieren, maden og foredragsholderen”
 
Stand By: ”Hvad kan vi gøre bedre næste år?”
 
”Check in var for langsom; stående buffet efter en lang arbejdsdag er trættende – kunne være ide at informerede om et ca. tidspunkt for spisning.”
 
”I skal overveje at holde nogle borde med siddepladser frie, så ikke kun sponsorerne kan sidde ned.”
”Kan vi ikke bare få mere et almindeligt måltid end sushi?”

“Flere originale priser – f.eks. “lifetime achievement.”
 
”Publikum bør involveres mere, f.eks. digitalt stemmeudstyr så man kan "gætte med" undervejs ("hvem vinder kategori X").

”Hvis der skal to talere på fra Stand By skal det være kortere taler.”

Stand By: ”Hvad synes du om stoleopstillingen under prisoverrækkelsen?”

”Foretrækker borde, hvor man kan spise og mingle undervejs.”

Stand By: ”Hvad synes du om aftenens menu?”

”Bryder mig ikke om sushi, den øvrige del var glimrende.”
 
”Rigtig flot. Men nogle af mine kolleger gik tidligt og tog en McDonalds på Hovedbanen i stedet. Det vil være en god ide med en bredere menu.”

Stand By: ”Foretrækker du at sidde under en middag, eller vil du hellere mingle?”

”Det var træls at stå op egentlig og lidt skrup-af-agtigt.”

Stand By: ”Skal vi have flere eller færre kategorier?”

”Der skal være pris til den virksomhed, der gør den bedste CSR-indsats (Corporate Social Responsibility – virksomhedernes sociale ansvar, red.”)
 
”Møde/konference faciliteter var måske en kategori der kunne komme med, det er jo en meget stor branche.”

Stand By: Har du gode råd eller forslag til næste års event?

”Book Christine Felthaus og Jes Dorph-Petersen igen, så skal det nok blive en succes.”

”Hold endelig deltagerantallet på samme eller mindre – rart når der ikke er så mange free-riders med.”
 
”Hold det et sted med gratis parkering. Åndssvagt at man skal betale 150 kr. for at parkere.”
 
”En mystery shopper skal tjekke produkterne, så man kommer væk fra rygklapperi.”

”Overvej et par IT-relaterede awards.”

”Pinligt og uprofessionelt at en award-modtager (Vejle Rejser, red) ikke er til stede. Hvor ligger fejlen? Hvis en virksomhed er vinder, bør man diplomatisk fortælle at det vil være en rigtig god ide, hvis der er en repræsentant til stede.”

##

”DTA’en styrker moralen”

Årets nok største overraskelse ved Danish Travel Awards var formentlig, at Færgeselskabet Læsø vandt kategorien som bedste passagerrederi med trafik på danske havne. Rederiets adm. direktør, Jess Jessen Klixbüll, modtog prisen og sagde bagefter:

”At vi vandt Danish Travel Award gav rigtig mange positive reaktioner, hele lokalsamfundet deler min stolthed over dette. Vi udsendte nyheden i vores nyhedsbrev, der modtages af 19.000 – det gav mange positive tilbagemeldinger, også fra branchefolk, der sagde, at det var helt berettiget. Samtidig fik vi megen god presseomtale, bl.a. fra TV2 Nord.”
 
”Nu bruger vi DTA-logoet i vores markedsføring og fartplaner. For vores ansatte styrker prisen moralen,” siger Jess Jessen Klixbüll.

 

Rejsen mellem Frederikshavn og Læsø tager 90 minutter – udenfor højsæsonen sejler rederiet fire daglige dobbeltture, mens sejladserne i højsæson er det dobbelte. På årsbasis har rederiet 280.000 passagerer og 60.000 personbiler – og dets restauranter serverer bl.a. årligt ca. 11 tons pommes fritter…

HB

##

”Mit bedste DTA”
 
Danish Travel Award afhænger om nogen af aftenens konferencier. Det har gennem årene været bl.a. Søren Kaster og Camilla Miehe Renard – og de seneste fire år Jes Dorph-Petersen. Han siger:

”I år var det mit bedste Danish Travel Award, det sjoveste med den bedste stemning, de gladeste vindere, der var meget mere ro og fokus på priserne i år. Jeg fornemmer, hvor meget en DTA betyder for vinderne – og i år havde jeg også den dygtigste præmiepige,” med reference til hans assistent i år, Josephine Victoria.

 Jes Dorph roser også husorkestret – og han var særlig glad for at Færgeselskabet Læsø vandt som bedste passagerrederi med trafik på danske havne.
”Det var stort,” siger han og tilføjer: ”Læsø-færgen er min yndlingsfærge, dets cafeteria har de bedste pommes fritter og stjerneskud. Jeg har gennem årene sejlet med rederiet til min families årlige sommerferie på Læsø.”

”Min gamle ven, Henrik Baumgarten, giver mig et fint manuskript til Danish Travel Awards – det tilpasser jeg med mine egne dårligste vittigheder og en improvisation, f.eks. at lave sjov med Johannes Langkilde – ham tager jeg måske med næste år,” siger Jes Dorph-Petersen.

##

”Jeg troede ikke det var sandt”

Salgsdirektør Lisbeth Simonsen fra First Hotels vandt for tredje år i rap DTA’en som bedste sælger i rejsebranchen.

”Jeg rystede på hænderne, det tror man ikke, man kan gøre tre gange i træk,” siger Lisbeth Simonsen til Stand By. Hun er ansvarlig for salgsafdelingen hos First Hotels med syv sælgere. ”Mine kolleger tager det pænt, at jeg vinder Danish Travel Award’en, jeg har kontakten til rejsebureauerne og mine kolleger gav mig dagen efter en stor, flot blomsterbuket.”

At Lisbeth Simonsen tre gange i træk har vundet Danish Travel Award’en som bedste sælger giver ikke kun en lønforhøjelse, men også jobtilbud.
42-årige Lisbeth Simonsen har været seks år hos First – inden da havde hun været 12 år hos hotelkæden Radisson.

HB 

###
 
Stand By i skotsk radio

BBC Scotland ringede til Stand By for at høre årsagen til, at Skotland for andet år i træk vandt Danish Travel Awards som bedste turistland i Europa.

Stand By fortalte den skotske radiostation, at ca. 150.000 danskere årligt rejser til Skotland, ifølge tal fra Danmarks Rejsebureau Forening. Stand By pegede på, at danskerne værdsætter den smukke skotske natur og de gæstfrie skotter – samt daglige flyvninger fra København med British Midland og SAS til Edinburgh og Glasgow.

Stand By anbefalede bl.a., at det skotske turistråd bliver synligt på det danske marked, f.eks. gennem workshops og studieture for rejsebranchen.

Skrevet af redaktionen