Stor nordisk rejsemesse får fokus på miljøvenlighed

Matka Nordic Travel Fair, der regnes for Nordens største rejsemesse med blandt andet vigtige fagdage, stiller til Helsinki-messen i januar skarpt på bæredygtige rejser – men også influencers.

Matka-temaet om bæredygtige rejser afvikles over flere dage under temaet Matka Responsibility gennem 16-19. januar næste år, hvor der igen er Matka i messecentret Messukeskus i Helsinki – i år med nabolandet Estland som generelt partnerland.

Arrangørerne er begyndt at løfte sløret for nogle af tiltagene på Matka Responsibility. Et overordnet spørgsmål bliver, hvordan tages bæredygtighed med ind i kalkulerne for planlægning og tilrettelæggelse af rejser – og vil efterspørgslen efter netop bæredygtige rejser vokse stadig mere fremover?

På Matka Responsibility vil der på området Inspiration Stage være en række foredrag og indlæg om udfordringerne ved bæredygtig turisme – herunder hvordan rejsebranchen forholder sig til det voksende begreb flyskam, der navnlig er stort hos finnernes svenske naboer.

Ligeledes får den kommende Matka-messe også et område, Maata pitkin, hvor opmærksomheden rettes mod togrejser – eller andre rejseformer over landjorden, herunder forretningsrejsende.

Men hvad kan et enkelt rejsebureau generelt gøre for at levere så bæredygtige rejser som muligt, spørger arrangørerne af Matka. Planlæggerne vil gerne høre fra aktørerne i rejsebranchen, hvilke gode input de har. Det sker via Sustainable Travel Competition i forbindelse med Matka-messen. Konkurrencen skal opmuntre og inspirere virksomheder og aktører i rejsebranchen i og udenfor til at huske at inkludere bæredygtighed i planlægning af rejser.

Også fokus på influencers
Et kombineret gode og onde, også i rejsebranchen, er de såkaldte influencers. Også denne gruppe holder Matka-messen i januar under luppen.

Vi lever i en verden i konstant forandring, hvor informationer og hele og halve nyheder drøner rundt. Et aspekt i vækst på dette område er sociale medier, herunder influencers med et forskelligt antal følgere på sociale medier, hedder det i oplægget fra Matka, der tilføjer:

Influencers har tiltaget sig en stadig mere vigtig rolle i udbredelse af informationer om stort og småt – også indenfor rejsebranchen. Men hvordan kan man sikre sig, om informationer og nyheder fra influencers er korrekte og nuancerede, spørger Matka-arrangørerne, der under rejsemessen har en workshop med paneldiskussion om dette område på Inspiration Stage torsdag den 16. januar.

Relaterede artikler:

17.000 besøgte Københavns feriemesse

Ferie for Alle atter over 60.000 besøgende

Nyt roadshow til rejsebranchen tiltrak 50